Cape Agulhas - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Cape Agulhas - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Cape Agulhas

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Graaff-Reinet

We begonnen zondag 4 mei met het achterlaten van ons appartement in Kaapstad. We volgden de N2 richting George via de Sir Lowry’s Pass, een prachtige weg bij Gordon’s Bay. De dag was nat en bewolkt begonnen, maar aan de andere kant van de bergketen begon de zon te schijnen en brak de bewolking open. De prachtigste vergezichten wisselden elkaar af. Zo ver we kijken konden zagen we heuvellandschappen met schapen en koeien, velden met verdroogd gras en zo nu en dan een struisvogel. Bij Caledon verlieten we de N2 en volgden de weg richting Cape Agulhas, ons eerste reisdoel. Cape Agulhas is het meest zuidelijke punt van Afrika en ook de meest gevaarlijke kaap voor schepen. Meer dan 130 schepen zijn hier de afgelopen decennia op de klippen gelopen en gezonken door een combinatie van sterke winden, verraderlijke stromingen en onjuiste navigatie. Wat dat betreft heeft deze kaap niet zo’n goede reputatie. We reden door Bredasdorp en kwamen uiteindelijk in Struis Bay en L’Agulhas. We liepen naar het meest zuidelijke puntje, maakten een paar foto’s en reden toen terug naar de vuurtoren die tegenwoordig de schepen waarschuwt voor deze gevaarlijke klippen.

Vervolgens reden we weer terug naar Bredasdorp en namen vanuit deze plaats de weg naar Swellendam. Onderweg zagen we de prachtige bergen op de achtergrond en de uitgestrekte velden op de voorgrond. Deze combinatie en uitgestrektheid hebben we nog nergens in Europa gezien. Het was opvallend rustig op deze route. We kwamen op deze weg gemiddeld maar 1 auto per 15 minuten tegen. In Swellendam dronken we koffie in een zogenaamd Farm House en strekten we ons even na de lange rit. We waren nu meer dan 5 uur onderweg en nog 3 uur te gaan tot aan Wilderness. In Wilderness woont Harja de vrouw van Mark voor een periode van 5 maanden om een cursus Body Stress Release te volgen. We kwamen om 6 uur aan en haalden Harja op in Hoekwil een plaatsje vlakbij Wilderness. Daarna werden we door haar getrakteerd op een lekkere pizza bij restaurant Pommodori. Hier kletsten we gezellig bij en wisselden we onze Afrikaanse ervaringen uit. Daarna gingen we naar The Old Tradingpost, ons B&B logeeradres voor deze nacht. Harja woont in een cottage vlak naast dit adres. We bekeken ons onderkomen en maakten kennis met de eigenaars en bewonderden daarna de cottage van Harja. Zij woont in een echt gezellig Afrikaans huisie, met balkenplafond, gestucte wanden en rode tegelvloer. We bleven nog even plakken en verhuisden toen naar ons eigen cottage, waar we moe maar voldaan in ons bed kropen. Morgen vervolgen we onze reis via de Gardenroute naar Knysna.

Sien jou later!