Sunrise Drive - Reisverslag uit Kempton Park, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Sunrise Drive - Reisverslag uit Kempton Park, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Sunrise Drive

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

13 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Kempton Park

Zondagmorgen 11 mei 2008 stonden we om 4:00 uur op. We moesten er wat voor over hebben om wild te spotten in de vroege ochtend. Deze keer zouden we een sunrise-drive maken met een kleinere hoge auto. We waren met z’n viertjes, wat al aangeeft dat deze drive niet zo populair is als de sunset-drive. In het pikkedonker vertrokken we uit het afgesloten Satara kamp en schenen met behulp van schijnwerpers in de wildernis. We waren nog maar net vertrokken of de eerste nachtelijke gast kondigde zich aan: een hardlopende hyena, die het niet leuk vond om beschenen te worden. Daarna zagen we een stel giraffes met 3 jongen en een grote groep zebra’s met jonge veulens. Het is leuk om de ogen van de dieren te zien oplichten, zelfs voordat je kunt zien welk soort dier het is. Langzamerhand werd het steeds lichter en konden we meer vogels en andere dieren zien, zoals steenbokken, zadeldekooievaars en impala’s. We stopten even om foto’s te maken van de opgaande zon en te genieten van het uitzicht.

Toen het helemaal licht was geworden zagen we plotseling een groep jonge leeuwen op de weg lopen. Bij het naderen van onze safarikar gingen ze in het gras langs de weg liggen en staarden ons nieuwsgierig aan. We stopten de safarikar en maakten foto’s en bekeken deze indrukwekkende dieren, die geen enkele vijandigheid vertoonden, maar zeer geïnteresseerd naar ons staarden. We probeerden nog even of ze in andere poses voor ons wilden poseren en reden toen verder. Verderop zagen we een grote kudde zebra’s lopen, op weg naar de drinkplek. In de omgeving van de Gudzani-dam zagen we een kudde wildebeesten (gnoes) en enkele giraffes. Toen we bij de dam in de rivier aankwamen zagen we daar 4 nijlpaarden met een jong en een krokodil in het water. Kennelijk hebben krokodillen geen interesse in nijlpaardvlees. Toen we terugreden richting het kamp zagen we nog enkele waterbokken, waarvan het vlees volgens onze gids niet te eten is. Het is zo vies, dat zelfs de leeuwen deze bokken links laten liggen. Een grote groep bavianen met heel veel jongen stak schuin de savanne over en wilde zich moeilijk laten fotograferen. Om 8:30 kwamen we weer bij het kamp aan, waar iedereen zo langzamerhand wakker was.

Na het ontbijt en inpakken, verlieten we kamp Satara en namen de weg naar Skukuza. Bij het verlaten van het kamp werden we uitgeleide gedaan door enkele olifanten. Onderweg naar Skukuza zagen we achtereenvolgens giraffes, gnoes en verschillende soorten bokkies. Het was een bloedhete dag. Het kwik steeg om 11:30 tot 37 graden en rond 14:30 zelfs tot 43 graden. Gelukkig hebben we airco in de auto, anders was het niet uit te houden. Toen we even stilstonden om de juiste richting te vinden stopte er iemand die opgewonden vertelde dat er 500 meter verder een groep jachtluipaarden (cheeta’s) in de zon lag. Wij reden er vlug naar toe en zagen dat de luipaarden inmiddels verder van het pad af waren, maar nog steeds zichtbaar. We maakten enkele opnames en zagen dat een paar Zuid-Afrikaanse auto’s naar de cheeta’s toereden om dichterbij foto’s te maken. Dit is overigens niet toegestaan in het park.

We reden vanaf Skukuza richting kamp Lower Sabie aan de Sabie rivier. Onderweg zagen we een zwartborstslangarend (jawel) enkele zebra’s en gnoes en een neushoorn in het gras. Bij Lower Sabie was een groot waterreservoir waar 12 nijlpaarden lagen te zonnen half in het water en half op de kant. Ook zagen we daar 3 krokodillen. Op weg naar ons einddoel Kamp Berg en Dal zagen we 5 gieren in de boom, een arend, verschillende olifanten en giraffes, een neushoorn, wrattenzwijnen en groep bavianen. In de omgeving van kamp Berg en Dal werd het aantal dieren beduidend minder, maar we mochten deze dag echt niet klagen.

Om 16:15 kwamen we doodmoe aan in het kamp. We namen een douche, gingen naar het internetcafé en de winkel en gingen daarna eten. Ook deze dag moesten we weer vroeg naar bed, want morgen wacht onze laatste sunrise-drive (5:15 uur) en daarna nog een lange rit terug naar Joburg.

Sien jou later!