Arrived in Cape Town 24 dec 2006 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Arrived in Cape Town 24 dec 2006 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Arrived in Cape Town 24 dec 2006

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

25 December 2006 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De zon hoog aan de hemel, een heerlijke temperatuur en een lekker briesje dat constant binnenstroomt vanuit zee. Dat zijn de omstandigheden van onze eerste vakantiedag in Kaapstad. Na een lange uitputtende reis, die om 7:45 uur begon in Goes en bijna 24 uur later eindigde in Kaapstad, werden we door Joëlla verwelkomd op het vliegveld. Na een innige omhelzing van onze dochter gingen we op zoek naar ons transport. De bagage werd in de bus van de bijbelschool geladen en Jellie en ik volgden in de huurauto, de bus naar ons huis in de wijk Parklands. Daar stonden Dennis en Marion al op ons te wachten. Zij functioneren als beheerders voor het huis van Merl en Sheree, de eigenaren van ons vakantiehuis, die enkele maanden in Amerika verblijven. Nadat we ons hadden geïnstalleerd in huis, doken we eerst onder de douche en daarna in bed voor een ‘powernap’. De gemiste uurtjes slaap in het vliegtuig deden zich gelden. Om 12:30 hadden we genoeg slaap ingehaald om onze eerste activiteiten te beginnen. Dit waren de praktische doch noodzakelijke bezigheden die je normaal niet onder vakantie zult scharen, zoals benzine tanken (in Zuid-Afrika redelijk goedkoop), geld pinnen en boodschappen doen. Het geld en benzine ‘tanken’ging redelijk snel in tegenstelling tot het boodschappen doen. Omdat de meeste Zuid-Afrikanen ook inkopen wilden doen voor kerst, stonden we in lange rijen voor het parkeerterrein en in de supermarkt. Zuid-Afrika is echt een mix van de eerste en de derde wereld. De supermarkt is echt gericht op de eerste wereld en bijna niet te onderscheiden van de Nederlandse. Omdat Joëlla ons wilde laten kennismaken met de Afrikaanse keuken waren de inkopen daarop gericht: Bobotie, Honey-Mustard-Chicken, Cottagepie, Malvapudding en Melktaart. We zullen niet echt afvallen deze vakantie, ben ik bang………

Daarnaast kochten we een soort krentenbrood met Jalepenopepers, een bijzonder soort brood dat zoet lijkt, maar heel erg scherp smaakt, echt een verrassende ervaring! Enkele bijzondere sapjes maakten de inkopen bijna compleet. Na de supermarkt reden we naar Fruit & Veg, een soort uit de kluiten gewassen groentewinkel, waar ze de fleur van de Zuid-Afrikaanse AGF producten verkopen, aangevuld met een bakkerij, kaas- en notenwinkel en Italiaanse pasta-producten. Voor Jellie was dit een ware ‘garden of Eden’ en we vertrokken natuurlijk met een hele winkelwagen volgeladen. Natuurlijk is Zuid-Afrika bekend om zijn druiven en appels, maar we kochten ook aardbeien, nectarines, ananas, perziken, mango’s bananen en abrikozen.

Na onze inkopen ontvluchten we snel de kerstgekte en gingen voorbereidingen maken voor ons diner.