Sprinkhanenplaag - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Sprinkhanenplaag - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Sprinkhanenplaag

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

10 Mei 2010 | Oeganda, Masaka

Gisteravond zaten ze er al; de duizenden, misschien wel miljoenen sprinkhanen. Ze zaten in de tuin van het hotel, op het balkon van onze kamers en in de eetzaal van het restaurant. We zitten te ontbijten en de sprinkhanen zitten boven ons op het plafond en de lampen. Het tuinpersoneel van het hotel loopt door de tuin en zodra ze een struik aanraken, vliegen er duizenden sprinkhanen op om vervolgens ergens anders weer neer te strijken. Nu zijn sprinkhanen vooral bekend vanwege hun Bijbelse invullen van de plagen of ander oordeel, maar hier in Afrika weten ze overla een slaatje uit te slaan. Binnen de kortste keren zie je heel veel mensen hier in Masaka de dieren verzamelen en pellen als garnalen. Daarna worden de gepelde grasshoppers gefrituurd en smakelijk eten maar. Jellie probeerde er een paar, maar het gezocht dat ze erbij zette hielp ons echt niet verder over de streep. In het hele stadje worden de beestjes aangeboden en er is weer een nieuwe brnn van inkomsten aangeboord. We hebben vandaag een rustdag en proberen allerlei dingen te doen zoals wassen, ansichtkaarten schrijven, naar de bank en het postkantoor gaan en daarna lekker zonnen bij het zwembad van ons hotel. Verder bezoeken we het internetcafe om een paar blogs te plaatsen en bellen we met Susan in Kenia. Het telefoneren met Kenia is neit zo duur omdat ze dezelfde providers gebruiken in heel Oostafrika. We hebben ook nog een afspraak met de eigenaar van de auto die we hebben gebruikt de afgelopen dagen. Vanwege de problemen met de auto hebben we voorgesteld om ons als genoegdoening naar Kampala te brengen voor alleen de brandstofkosten. Het duurt een tijdje, maar uiteindelijk gaat hij akkoord. Morgenvroeg om 10:00 uur zal de chauffeur ons naar Kampala brengen met al onze bagage.