Ugandese mentaliteit - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Ugandese mentaliteit - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Ugandese mentaliteit

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

14 Mei 2010 | Oeganda, Kampala

Ugandezen zijn heel aardige mensen; ze zeggen netjes goedemorgen en vragen altijd hoe het met je gaat. In onze ogen hebben ze echter ook een paar rare onhebbelijkheden. Wat denk je van het feit dat ze altijd voordringen? Dit is niet alleen het geval in het verkeer, maar ook onder andere omstandigheden, bijvoorbeeld in de supermarkt of bij de balie van het hotel of een kantoor. Als je netjes wacht tot je aan de beurt bent, dan kun je heeeeel lang wachten. Hier in Ugandas is het de gewoonte om zo dicht mogelijk in de buurt van de medewerker van de supermarkt te komen met je geld reeds in de hand en dan direct je bestelling te plaatsen en je niets aantrekken van alle andere wachtenden.
Ook wat betreft mijn en dijn hebben ze eigenaardige gewoontes. De ugandezen zullen niet zo snel iemands eerste levensbehoefte stelen, maar als je je telefoon of MP3 speler even onbeheerd laat liggen, dan is hij verdwenen en niemand die iets gezien heeft. De bedrijfsleider van Red Chilli vertelde dat een medewerkster een auto-ongeluk had gekregen waarbij ze bekneld kwam te zitten in de auto. De omstanders belden eerst de hulpdiensten en gingen vervolgens vrolijk haar auto ontmantelen of haar persoonlijke spullen stelen. Rare jongens die Ugandezen.......

Vandaag houden we een rustdag voordat we morgenavond weer naar huis gaan. We schrijvan wat op onze blogs en de meiden laten zich een halve middag verwennen in een beauty-shop, waar ze een manicure en pedicure krijgen. Daarna doen we nog wat boodschappen, checken in voor onze vlucht naar Brussel en controleren of de vulkanische aswolk nog actief is. We maken nog een wandeling door de mooie buurt hier in Bugolowi district. De huizen zijn erg westers en voorzien van poort, muur of afscheiding met prikkeldraad en dag en nacht bewaking. Het valt op dat bewakingsmedewerkers hier in het bezit zijn van vuurwapens, ietst dat we in Kenia ongebruikelijk is. Ook staat er bij belangrijke gebouwen zoals banken en winkelcentra veel bewapende politie. Toch valt het met de criminaliteit in Kampala erg mee, zegt de bedrijfsleider. Alleen de kleine criminaliteit viert hoogtij. Wij eten 's avonds bij Red Chilli en gaan daarna nog even gezellig kletsen, tenslotte is dit onze laatste echte avond met Joella. Zij vertrekt volgende week met 3 andere meiden naar Rwanda en Burundi om een kleine rondreis te maken en medestudenten te bezoeken.