Dunoon - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Dunoon - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Dunoon

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

24 December 2006 | Zuid-Afrika, Kaapstad

24 december 2006
Zondagmorgen waren we uitgenodigd voor een Christmas-party in de kerk van Dunoon. Deze gemeente wordt geleid door pastor Dennis & Marion, die ook de beheerders van ons vakantiehuis zijn. We werden om11:00 uur verwacht en zoals echte Nederlanders betaamd waren we even voor elven als eerste op de plaats van bestemming: een verzameling zeecontainers die in een vierkant zijn gezet, zodat er in het midden een soort binnenplaats ontstaat. De Afrikanen kwamen op z’n Afrikaans binnendruppelen. Dunoon is gelegen tegenover Doornbach, waar het eerste Daycare Centre van Wings of Hope was gevestigd. Omdat dit een tijdelijke plaats was, zijn alle containers nu verplaatst naar Dunoon. De opzet van het centrum is gelijk aan dat van Doornbach. Er worden baby’s in dit kinderdagverblijf verzorgd, maar er is ook een kleuterschool in gevestigd. Doornbach is een illegale krottenwijk, terwijl Dunoon een legale township is (een wijk van Kaapstad waar voornamelijk de zwarte bevolking woont). Op zondag worden de containers gebruikt om er een kerkdienst in te houden. Alle voorbereidingen waren reeds de avond van te voren gemaakt, maar de stoelen en de ‘braai’ (barbecue) moesten nog worden geplaatst en aangestoken (de stoelen niet natuurlijk…).
Voordat de ‘braai’ helemaal op temperatuur was, moesten we echter om 13:00 uur vertrekken naar Centrepoint voor een kerkdienst. Daar werden we hartelijk welkom geheten door een grote groep (voor ons) Bekende Nederlanders, die ons al voor waren gegaan naar Zuid-Afrika, waaronder natuurlijk Riet & Wouter, Esther & Jason, Nicky, Nsongo & Marjolein, Arnoud & Hannah, Erica en Martijn. Daarnaast ook nog een schare van de internationale CRD familie. De dienst begon om 14:00 uur en duurde tot 16:00 uur. Het woord dat door Bishop Ashley werd gesproken ging over Jes. 9; de kerstboodschap uit het Oude Testament. Er werden enkele kerstliederen gezongen en een paar getuigenissen gegeven. Daarna was het tijd voor fellowship en ging iedereen buiten staan praten. Wij verlieten als een van de laatste het gebouw en gingen terug naar huis om weer van een heerlijk Afrikaans gerecht te genieten; Honey Mustard Chicken (een kipgerecht met mosterd en honing), abrikozencompote en Malvapudding (net geen pudding, maar ook net geen gebak…). Omdat we best wel moe waren van alle inspanningen en de omschakeling naar het zomerseizoen, doken we al vrij snel ons bed in.