Wijnroute - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Wijnroute - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Wijnroute

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

03 Januari 2007 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Woensdag 3 januari 2007
Op woensdagmorgen (3 januari 2007) 9:00 uur stonden Wouter & Riet en Erica op ons te wachten voor een trip door de fameuze wijnroute in het Kaapse wijnland. Omdat de omstandigheden voor de teelt van druiven heel erg goed waren, is er van oudsher geprobeerd om in deze streek wijn te produceren. Maar het waren de Hugenoten die de kunst van het wijn maken echt goed in de vingers hadden om er een succesvol product van te maken. Tegenwoordig zijn de Zuid-Afrikaanse wijnen beroemd en gewild over de gehele wereld. Wij reden eerst naar Meerendal, een wijngaard annex wijnboerderij in de buurt van Durbanville en werden door een gastvrouw ontvangen, die enig maanden in Nederland had gewoond en daardoor een alleraardigst mengseltje van Nederlands en Afrikaans sprak. Wij kregen allerlei informatie over de verschillende soorten wijnen die deze wijnboerderij produceerde en keken wat rond op het landgoed. Daarna vertrokken wij richting Stellenbosch, het middelpunt van de Zuid-Afrikaanse wijncultuur. We wandelden eerst naar ‘Ome Samie se winkel’ een soort winkel van sinkel met een enorme verscheidenheid aan spullen. De hele winkel stond van boven tot onder vol met curiosa, etenswaren en allerhande spullen. We kochten een kleinigheid en toen was het tijd om met elkaar een gezellig terrasje op te zoeken. We namen plaats op het terras van een zogenaamde ‘farm stall’ een mengeling van een soort boerderijwinkel en eetcafé. We bestelden allemaal een verschillende soort koffie en kletsen gezellig met elkaar. Omdat in dit soort van gevallen de tijd altijd veel te snel verstrijkt, moesten we helaas Stellenbosch snel verlaten om naar Franschoek te rijden. Zoals de naam al aangeeft, is deze streek van origine een Franstalige streek. Toen Franse Hugenoten zich in het Kaapse land wilden vestigden, kregen ze deze streek aangewezen door de VOC. Deze streek werd door de aanwezige Hollanders al snel ‘de Franse hoek’ genoemd. De hugenoten brachten ook hier de wijnbouw op een hoog niveau. Onderweg brachten we ook een bezoek aan wijnhuis Boschendal, een van de beroemdste wijnhuizen in deze streek, met verschillende restaurants en winkeltjes en een landhuis in de beroemde Kaaps-Hollandse stijl. Ook was er een mogelijkheid om in de grote tuin te dineren. We maakten een wandeling over het landgoed en reden daarna door naar Franschoek. Daar bezochten we met elkaar een chocolatier en reden door het stadje. Vervolgens reden we, met een omweg door en over de bergen, terug naar Kaapstad. Prachtige uitzichten, geweldige natuur, wegen zonder een enkel dorpje en een enorme uitgestrektheid; wat is Zuid-Afrika toch een enorm mooi land.
De avond was bestemd voor de noodzakelijke voorbereidingen voor onze reis naar Johannesburg. Joëlla moest terug naar de bijbelschool om te pakken en wij pakten al onze spullen in voor ons onvermijdelijke vertrek uit ‘de mooiste stad ter wereld’ zoals Kaapstad door de ‘Kapenaren’ zelf wordt genoemd. Ook maakten we een begin met het schoonmaken van ons vakantieonderkomen. Aan alle dingen komt een eind en helaas was er ook een eind gekomen aan onze vakantie op het uiterste puntje van het continent Afrika…………………