Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Johannesburg

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

05 Januari 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Vrijdag 5 januari 2007
Gauteng is de provincie waar zowel Pretoria, Johannesburg, Soweto en Kemptonpark in liggen en betekent ‘plek van goud’. Het is het meest dichtbevolkte gedeelte van Zuid-Afrika, en ook het economische en financiële hart van ZA. In 1886 werd hier goud gevonden en dat veroorzaakte niet alleen een volksverhuizing in het land, maar ook het starten van de economische motor van het land. Overal rondom de stad Johannesburg liggen enorme bergen met afvalzand dat afkomst is van de goudwinning en sommige goudmijnen liggen op bijna 4000 meter diepte. Johannesburg is niet de veiligste stad voor voetgangers en ook het openbaar vervoer is niet goed. Het is de meest criminele stad van ZA alhoewel de regering er alles aan doet om dit te veranderen.
Omdat we toch iets van de omgeving wilden zien, besloten we om op vrijdag (5 januari 2007) samen met onze Zuid-Afrikaanse familieleden de omgeving te verkennen per auto. We reden met de Volkswagen bus van neef Henk dwars door Johannesburg heen naar het noorden van de agglomeratie. Daar bezochten we eerst een kaasboerderij van oorspronkelijk Nederlandse eigenaren en bekeken de omliggende tuinen. We dronken een kopje koffie en reden daarna door de Malagiesbergketen naar de grote Hartbeespoortdam, waar een enorm stuwmeer ligt oorspronkelijk bedoeld als waterreservoir voor de landbouw, maar wat nu ook in gebruik is voor watersportactiviteiten. We reden rond het stuwmeer, bezochten een markt met houtsnijwerk en allerhande producten van handenarbeid en kunstnijverheid. Daarna stoken we de dam over en reden door naar Pretoria waar we het Voortrekker monument bezochten. Dit enorme monument is in opgericht om de slag bij de Bloedrivier (16 december 1838) te herdenken. Binnenin het monument is een museum ingericht over het leven en werk van de Voortrekkers die vanaf 1836 de Kaap verlieten om de Britse overheersing te ontsnappen. Ze trokken met hun ossenwagens zelfs over de Drakensbergen heen om zich te vestigen in Natal, Transvaal en Oranjevrijstraat. Het bijzondere van dit gebouw is dat op de herdenkingsdag de zon dwars door een opening in het dak op de herdenkingsplaat valt en deze verlicht.
Het was verschrikkelijk heet, maar gelukkig had onze bus airconditioning zodat we niet helemaal ‘fried’ werden tijdens de reis. We reden vervolgens door naar het centrum van Pretoria waar we in het centrum het standbeeld van Paul Kruger bezochten en daarna de Union Buildings bekeken, het centrum van de regering in Pretoria. De gebouwen liggen boven op een heuvel in de stad en zijn omgeving door een aantal prachtige tuinen. De gebouwen waren niet te bezichtigen, maar de tuinen wel en dus liepen we door de tuinen en maakten we een aantal prachtige foto’s.
Na deze culturele uitstap waren we uitgenodigd door neef Roland en zijn vrouw Lynette voor een feestje in hun huis ter ere van het bezoek een aantal familieleden uit Nederland. Niet alleen wij waren op bezoek in ZA, maar ook mijn broer Leo en zijn vrouw Ineke en de kinderen waren met een stel vrienden op bezoek in ZA. Dus werd het een gezellige familiereünie met een echte ZA braai en de uitwisseling van sterke verhalen en interessante bezienswaardigheden in het mooie Zuid-Afrika. Helaas moesten we nog terugrijden naar Kemptonpark en namen dus om 21:00 uur afscheid van de achterblijvers en stapten weer in de bus voor de terugreis.