Mabalengwe - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Mabalengwe - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Mabalengwe

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 Januari 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Zaterdag 6 januari 2007
Mabalengwe betekent zoveel als ; het huis van de luipaard’ en is de naam van een game reserve (natuurreservaat) in de buurt van Warmbad op 2 uur rijden van Johannesburg. Onze familie in Kemptonpark heeft een zomerhuis in het natuursevervaat Mabalengwe. Zaterdag (6 januari 2007) zijn we met een Volkswagen bus naar dit zomerhuis gereisd en vanuit dit huis hebben we twee gamedrives gemaakt door het natuurpark. Met een speciale open safarikar (4×4 Toyota Landcruiser safari) reden we door dit enorme wildreservaat waar alle dieren vrij rondlopen, behalve de roofdieren die in een apart deel van het reservaat worden gehouden. In eerste instantie zagen we alleen maar struisvogels, rooibokkies en andere hertachtigen. Maar nadat we een ander gedeelte van het park waren gekomen zagen we koedoes, zebra’s, bavianen en verschillende vogelsoorten. Bij een drinkplaats aangekomen, werden we welkom geheten door een familie van vijf giraffes. Ze lieten zich gewillig op de gevoelige plaat vastleggen en schreden toen waardig bij ons vandaan. Het is een prachtig gezicht om deze gracieuze dieren van zo dichtbij te kunnen zien in hun natuurlijke omgeving. We bleven ze zo lang als mogelijk volgen, zonder ze op te jagen en reden daarna verder naar een andere drinkplaats waar we een groepje vlakvarkens zagen. Deze dieren worden in het Nederlands wrattenzwijn genoemd en zijn wereldberoemd geworden als Phumba in ‘’ the Lion king’.
Omdat zoveel dieren kijken hongerig maakt…..J besloten we om eerst terug te keren naar huis om iets te eten te maken. Dit eten bestond uit boerewors met toebroodjes van de braai (braadworst met tosti’s van de barbecue) en een schaaltje echte Zuid-Afrikaanse yoghurt. Vanaf de veranda hadden we een prachtig uitzicht op de omgeving en drie vlakvarkens kwamen ons bezoeken om ook een graantje van onze lunch mee te kunnen pikken. Nadat we deze bodem hadden gelegd in onze magen, was het weer tijd om op stap te gaan. We reden deze keer door de bergen en langs de verschillende meren om nijlpaarden te kunnen ‘spotten’, maar deze lieten zich helaas niet zien. Maar de omgeving op zich was al een ritje in de safarikar waard en we genoten opnieuw van de uitzichten, mooie natuur en de verschillende dieren die we toch nog tegenkwamen. We reden door droge rivierbeddingen, over zandwegen en wegen vol met rotsen; wegen die normale auto’s beter niet kunnen berijden.
Voldaan maar redelijk vermoeid vanwege de felle zon en het hobbelen in de 4×4 jeep reden we weer naar het zomerhuis, waar we eindigden met koffie en thee en het aanschouwen van de vlakvarkens, die inmiddels ook gezelschap hadden gekregen van enkele parelhoenders en patrijzen. Ongelooflijk dat je zo midden in de natuur kunt zitten en dat de dieren zo dichtbij je komen. Daarna pakten we alles in en reden weer terug naar Kemptonpark. Daar maakten we nog een paar toebroodjes, namen een uitgebreid bad om alle stof uit onze oren te verwijderen en gingen vroeg onder de wol.