Steenfabriek - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Steenfabriek - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

08 Januari 2007 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Maandag 8 januari 2007
Steenfabriek

Nadat we onze koffers hebben gepakt, vertrekken we om 10:00 uur naar de steenfabriek. De steenfabriek van de familie ligt op een terrein bij vlak in de buurt van het vliegveld. We reden met de van ernaar toe en bekeken het hele proces van het winnen van de grondstoffen, het mengen, vormen, drogen, bakken en sorteren van de stenen. De grondstoffen bestaan uit zand en klei uit een natuurlijke put. Dit is een immens terrein van enkele voetbalvelden groot. Voor de komende 15 jaar ligt hier nog genoeg, maar daarna moeten op zoek naar een andere bron. De grond wordt afgegraven en naar de fabriek getransporteerd. Hier wordt de klei met zand en water gemengd tot er een soort koek ontstaat die machinaal in stukken gesneden wordt. Per omwenteling worden er 18 stenen gevormd. Dan worden de stenen buiten opgestapeld onder een afdak van golfplaten en plastic. De stenen mogen niet te snel drogen in de Afrikaanse zon. Dit drogen duurt ongeveer 3 tot 5 weken, waarna er een zogenaamde oven wordt gebouwd van stenen en houtskool. Dit is een gigantische berg die opgestapeld wordt en daarna in brand wordt gestoken. Deze berg smeult ongeveer 4 weken waarbij de stenen gebakken worden.

Omdat er veel koolmonoxide wordt gevormd bij deze smeulende berg is het niet raadzaam om op de berg te overnachten. Als de berg uitgebrand is en de stenen voldoende zijn afgekoeld, worden de stenen met de hand uit gesorteerd en op pallets gestapeld. De productie bedraagt ongeveer 2,5 miljoen stenen per maand. Op een ander gedeelte van het terrein worden de gebakken stenen opgeslagen, gereed voor de verkoop. De familie Dam heeft het vakantiehuis in Mabalengwe helemaal opgetrokken van hun eigen stenen en ook het zwembad bij hun huis is gemaakt van deze stenen.

Na deze rondleiding gingen we weer richting Kemptonpark waar we gingen eten. We kregen een heerlijke aardappelsalade met plakken koude vleeswaren. Als toetje kregen we ijs met gewelde rozijnen en chocoladesaus. Om 13:30 uur brachten we Joëlla met de van naar het vliegveld. Zij nam het vliegtuig terug naar Cape Town. Wij gingen terug naar Kempton Park en pakten onze laatste dingen en gingen daarna ook naar het vliegveld. Bij de controle van onze bagage werd ons verteld dat we teveel gewicht bij ons hadden en dat we er iets uit moesten halen. We haalden enkel zware spullen uit de grote koffers en stopten die in kleinere tassen. Na veel heen en weer gesjouw mochten we tenslotte door, bepakt en bezakt met onze tassen. Het blijven rare jongens die Zuidafrikanen……….;-)
Om 20:15 mochten we inchecken en gingen we aan boord van het vliegtuig dat ons naar Parijs ging brengen.