Paradise Revisited - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Paradise Revisited - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Paradise Revisited

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

10 Juli 2013 | Verenigde Staten, Fresno

We stonden vanmorgen iets later op en deden alles wat op het gemakje. Om 10:00 uur vertrokken we uit Mammoth Lakes voor de laatste keer naar Yosemite NP. Deze keer gingen we naar het meest zuid-westelijke gedeelte van het park. Het park beslaat ongeveer 3000 km2 en er loopt maar 1 fatsoenlijke asfaltweg door het park, waar dus al het verkeer over moet. We reden via de Tioga Pass het park in en gingen onderweg picknicken aan de oever van een riviertje. Even later arriveerde er ook een bus met chinezen die de hele picknickplaats bezetten. Weg was ons idyllische rustige plaatsje aan de rivier. We parkeerden onze auto bij het Wawona hotel en gingen met de shuttlebus naar Mariposa Grove, een bos met 500 giant sequoia's. Het is onvoorstelbaar dat vele van deze reuzen er ook al waren in de tijd van Jezus. Deze bomen staan verspreid door het park en de bijzondere bomen hebben allemaal een naam. Zo zagen we the Bachelor & three Graces, the Grizzly Giant en the California Tunnel Tree. Er waren diverse wandelpaden uitgestippeld naar deze bomen en onderweg waren allerlei wetenswaardigheden te lezen op panelen en borden langs de route. Ook was er voor degenen die niet van wandelen hielden, een truck met een open oplegger met stoeltjes, die door het park reed. We maakten een wandeling van een paar uur en bekeken alle bijzondere bomen. Ook waren er hier omgevallen bomen en een boom met een tunnel erin gezaagd. De Grizzly Giant is een bijzondere boom van 64 meter hoog en een diameter van bijna 8 meter, met heel veel vergroeiingen. De meeste giant sequoia's zijn kaarsrecht en hebben pas bovenin de kruin een aantal zijtakken. In een gedeelte van het park was de ondergrond helemaal weggebrand. Wij dachten eerst aan een plaatselijke bosbrand, maar een infobord gaf aan dat de sequoia's er veel baat bij hebben dat er een (gecontroleerde, of zelfs door de parkbeheerders aangestoken) bosbrand plaatsvind zo nu en dan. De meeste concurrerende bomen worden dan vernietigd, terwijl de sequoia's geen last hebben van een bosbrand. We gingen weer terug met de shuttlebus naar het Wawona hotel en bezochten daar het Pioneer Yosemite History Center. Dit is een soort openluchtmuseum waar allerlei historische gebouwen uit de geschiedenis van het park bijeen zijn gebracht. Zo is er een mooie overdekte houten brug, een smederij, enkele bijzondere houten huizen en een Wells Fargo gebouw. De smid was aan het werk en gaf uitleg over zijn werkstukken. Bij de gebouwen was ook nog een manege en een visitors center. Daarna liepen we nog even naar het mooie Wawona hotel en maakten een paar laatste foto's. Even later waren we via de zuidelijke poort van het park, op weg naar ons volgende hotel in Fresno, een plaats aan de westkant van het park. We reden eerst nog door de bossen en daarna door de uitlopers van de Sierra Nevada. Na drie kwartier veranderde het landschap drastisch. De mooie groene omgeving ging over in heuvels die bedekt waren met geel gras en zo nu en dan een groene boom. Ook de buitentemperatuur ging omhoog totdat de temperatuur 100 graden Fahrenheit was (37,8 C). We reden even later Fresno binnen en gingen op zoek naar ons hotel. Fresno is een goed uitgangspunt voor het volgende park dat we morgen willen bezoeken; het Kings Canyon NP.