Wachters op de muur - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Wachters op de muur - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Wachters op de muur

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 April 2015 | Israel, Jeruzalem

Het 'onze Vader' in meer dan 60 talen uitgeschreven op tegelmozaïeken in een kerk, geeft de plaats aan, waar Jezus dit gebed aan Zijn discipelen zou hebben geleerd. De Paternosterkerk ligt op de Olijfberg omgeven door een prachtige tuin. Dit was onze eerste halte vandaag op de route afdalend van de Olijfberg. We maakten een aantal foto's van de panelen in verschillende talen en liepen toen naar de kapel 'Dominus Flevit' een eindje verder. Deze kapel heeft de vorm van een traan en is gebouwd op de plaats waar Jezus weende over het lot van Jeruzalem. Boven het altaar is een venster dat een mooi uitzicht geeft op de Rotskoepel en zijn omgeving. Direct buiten de kapel ligt een mozaïekvloer, afkomstig van een 5e-eeuws klooster. De vloer werd op dit moment hersteld, zodat de oorspronkelijke kleuren weer terugkwamen. Vandaag waren er bijzonder veel groepen in Jeruzalem, meestal voorafgegaan door een gids met een opvallende paraplu of ander kenmerkende stok o.i.d. Heel veel pelgrims uit alle delen van de wereld. Als je aan de mensen vroeg waar ze vandaag kwamen, hoorde je: Malaysia, Russia, etc. Soms bekijken ze de heiligdommen alleen maar, maar vaker proberen ze er een extra dimensie aan te geven door een bijbelgedeelte voor te lezen dat gaat over de plaats waar ze zich bevinden, of samen een lied te zingen of te bidden. We daalden verder af via de steile en smalle weg naar de volgende halte; de Russische Maria Magdalenakerk. Deze kerk heeft zeven uivormige gouden koepels, die schitterden in de zon die vandaag ook weer uitbundig scheen (29 graden). 'No shorts in our church' moest vaak gezegd worden tegen de bezoekers, maar gelukkig waren wij nu goed voorbereid....... De binnenkant van de kerk was beschilderd met prachtige motieven en er hingen veel iconen, kenmerkend voor de Russisch-orthodoxe kerk. Ook deze kerk was gelegen in een prachtige tuin, met veel kleurrijke bloemen. Onze laatste stop was het graf van Maria. Dit is een ondergrondse kerk, waar de discipelen Maria zouden hebben begraven. Het is echt een heiligdom voor orthodoxe christenen, die er hun diensten houden. Naast de kerk is de grot van Getsemane; waar Jezus door Judas zou zijn verraden. Ook deze laatste gebouwen zijn al diverse keren vernietigd, herbouwd en verbouwd. Hierna dronken we koffie op het terras van het All Nations cafe en liepen daarna terug via de Leeuwenpoort naar de Oude Stad.

De volgende activiteit betrof het wandelen over de muur van de Oude Stad. Vanaf de Jaffapoort tot aan de Leeuwenpoort kun je in ongeveer 90 minuten over de muren van de stad lopen. Je hebt dan een prachtig uitzicht over de oude en de nieuwe stad. We klommen bij de Jaffapoort naar boven en wandelden over de geheel gerestaureerde muur. Deze muur is omstreeks 1530 gebouwd op de oudere restanten van de muur en is 12 meter hoog. Aan de binnenzijde van de muur kijk je neer op allerlei tuintjes, prieeltjes en gebouwen. We wandelden over de muur die is voorzien van 35 wachttorens. Het was leuk om over de poorten te wandelen, waar we in de afgelopen dagen doorheen gelopen waren. Op verschillende plaatsen bevonden zich militairen, zeker in het Arabische gedeelte van de muur (vanaf de Damascuspoort). Dat is trouwens heel gewoon in Israel; op alle strategische plekken (belangrijke gebouwen, banken, politiebureaus) staan zwaar gewapende agenten, voorzien van helm en kogelvrij vest. Ook de politie rijdt altijd met zwaailicht door de straten om zichtbaar te zijn voor iedereen. Het afgelopen weekend waren er een aantal incidenten gericht tegen militairen of politie, dus ze waren erg alert. Bij de Heroduspoort, op ongeveer tweederde van de route was de pret ineens voorbij. Het hek op de muur was gesloten en we mochten niet verder. Dus streken we neer onder de muur en genoten we van de drukte in de Arabische wijk. Voor ons heel herkenbaar als de drukte in de Keniaanse stad Mombasa. Daarna liepen we terug naar ons appartement. We besloten om er voor vandaag een eind aan te breien. We gingen lekker nog even genieten van de warmte op ons balkon en gingen daarna een hapje eten in de buurt.

Het eten in Israel is trouwens heel veelzijdig, vanwege de vele immigranten uit alle delen van de wereld. Zo kun je 'gewoon' westers eten krijgen, zoals pizza of fish and chips, maar ook McDonalds is aanwezig (kosher!). Daarnaast hebben we ook al geproefd van de Israëlische dis: falafel in een pitabroodje, shoarma in een grote pannenkoek en hummus met kikkererwten of vlees met een soort groter pitabroodje. Vandaag hadden we salade met aubergine op brood en kochten we brood met dadels erin en heerlijk zoete aardbeien. Ook zie je iedereen op straat vers geperst vruchtensap of een smootie drinken.

• 28 April 2015 - 21:59

Willie:

Lieve Bert en Jellie
    Wat een heerlijke temperatuur hebben jullie,
    Bedankt voor jullie verslag ,groetjes Willie