Meer van Galilea - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Meer van Galilea - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Meer van Galilea

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

03 Mei 2015 | Israel, Tiberias

Het meer van Galilea, ook wel het meer van Tiberias of het meer van Kinneret genoemd was ons doel vandaag. We vertrokken rond 11:00 uur, nadat we tot de conclusie gekomen waren dat er geen Engelstalige kerkdienst in onze buurt gehouden werd. We reden van Netanya naar het noorden via Khadera en Nazareth naar een klein plaatsje aan de Jordaan, vlak onder de zuidpunt van het meer. Dit plaatsje, Yardenit staat bekend om zijn doopplaats aan de Jordaan waar Jezus gedoopt is door Johannes de Doper. De plaats is mooi aangelegd en de tekst uit Markus 1:9-11 is in ongeveer 60 talen op tegelpanelen weergegeven (zie foto), net zoals het 'onze Vader' bij de paternosterkerk in Jeruzalem. Groepen pelgrims uit de hele wereld laten zich hier dopen of dopen zichzelf in de doopbassins die hier prachtig aangelegd zijn. We probeerden ons voor te stellen hoe de doop van Jezus in zijn werk was gegaan en keken hoe Russische en Aziatische christenen zich lieten dopen. De russen hadden niet veel oog voor ceremonie, terwijl de Aziaten met elkaar eerst een paar liederen zongen met een kaars in de hand en daarna stuk voor stuk door de voorganger werden ondergedompeld. Wij doopten alleen onze voeten in het water en vulden een flesje om mee te nemen. Daarna maakten we nog een paar foto's en genoten van de prachtige tuin en omgeving. Ons volgende doel was Tabgha, een plaats direct aan het meer gelegen aan de noordwest kant van het meer. We reden via Tiberias, waar het ongelofelijk druk was vanwege een of andere manifestatie. Toen we net de stad uit waren besloten we om even wat te gaan drinken aan de oever van het meer. We kwamen terecht in Club Bora Bora, waar je ook kon zwemmen. We dronken een colaatje en reden toen verder naar Tabgha.

Daar bezochten we eerst de plaats waar Jezus de eerste keer de menigte voedde met vijf broden en twee vissen (markus 6:30-46). Op deze plaats is in 350 n. Chr. een kerk gebouwd die daarna enkele malen is verbouwd, maar in 614 vernietigd werd door de Perzen. Pas in 1932 werd de plaats herontdekt door Duitse archeologen waarna er een nieuwe kerk werd gebouwd in 1982, terwijl er tevens een klooster werd gevestigd van de Benedictijnen. De oude vloermozaïeken zijn bewaard gebleven en zijn erg mooi. Boven de lage rots waar Jezus de broden en de vissen zou hebben gelegd, is nu een altaar. Ook deze omgeving was prachtig vol bloeiende bloemen en planten.

Een eindje verder aan de oever van het meer is de plaats waar Petrus weer in ere werd hersteld door Jezus nadat hij Hem verloochend had. Ook op deze plaats staat nu een kerk met ongeveer dezelfde geschiedenis als de vorige. Deze kerk is gebouwd van zwart basalt wat mooi contrasteert met de omgeving. De inrichting is eenvoudig, met kleurige gebrandschilderde ramen. Ook hier liepen we rond en bekeken de omgeving, terwijl naast de kerk een dienst werd gehouden door een grote groep pelgrims. We zagen nog iemand die probeerde op het water te lopen, maar zijn geloof was nog niet groot genoeg, want het lukte hem niet..........;-)

Op de heuvel boven deze twee kerken bevind zich de Berg van de Zaligsprekingen. Hier heeft Jezus Zijn toehoorders geleerd wat echt belangrijk is in het leven (Mat. 5:1-12). Eigenlijk zijn de zaligsprekingen het begin van de Bergrede (hoofdstuk 5, 6 en 7). Het zal je niet verbazen dat ook hier een kerk staat.........;-) dit keer van de Franciscanen. In de tuin van deze kerk staan langs het voetpad de acht zaligsprekingen op acht borden, terwijl de kerk is gebouwd als een achthoek met moderne mozaïeken. Dat ze hier ook humor hebben blijkt uit de fontein die in de tuin staat. Er staat een groot bord met de tekst; 'wie dorst heeft die komt tot Mij en drinkt', terwijl er een klein bordje naast staat met de tekst; 'geen drinkwater' .......Het was inmiddels 17:00 uur geworden en wij reden terug naar Netanya. De snelwegen in Israël lijken op Belgische; om de zoveel kilometer een verkeerslicht waar je af moet remmen of stoppen en dat schiet niet erg op. Bovendien waren ze aan de weg bezig, wat voor omleidingen en opstoppingen zorgde. Al met al kwamen we om 19:00 uur aan bij ons appartement en gingen we lekker eten, uitrusten en nagenieten.