Jesus Trail Galilea - Reisverslag uit Nazareth, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Jesus Trail Galilea - Reisverslag uit Nazareth, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Jesus Trail Galilea

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

05 Mei 2015 | Israel, Nazareth

Terwijl heel Nederland vrij had vanwege Bevrijdingsdag, stond onze dag in het teken van het leven van Jezus in en rond Nazareth. Dit kleine plaatsje uit het Nieuwe Testament, is nu een agglomeraat in Israel waar overwegend Arabische mensen wonen. Er wonen ongeveer 210.000 mensen, waaronder 80.000 Joden. Deze laatste wonen voornamelijk in een buitenwijk van de stad. Wij waren om 10:00 uur uit Netanya vertrokken en na een parkeerplaats gevonden te hebben, vlak bij de Basiliek van de Aankondiging liepen wij naar deze kerk. Hij is gebouwd boven de grot waar Maria te horen kreeg dat zij zwanger zou worden van de Heilige Geest. Boven deze grot werd later een kerk en daarna een Kruisvaarders-kathedraal geplaatst. Nadat de kruisvaarders uit het land werden verdreven, verviel de kathedraal tot een ruïne. In 1730 bouwden de Franciscanen een nieuwe kerk die in 1955 werd vervangen door een prachtige basiliek. Deze basiliek met twee verdiepingen is eenvoudig van uiterlijk; heel veel houten balken en een soort atrium waar je van de ene naar de andere verdieping kunt kijken. Het gebouw heeft kleurige moderne glas-in-lood ramen. De onderste verdieping heeft een toegang tot de oorspronkelijke grot. De bovenste is voorzien van prachtige mozaïeken of andere kunstwerken die geschonken zijn door verschillende landen. Buiten bevindt zich nog een soort galerij waar nog meer geschonken kunstwerken hangen. Ook de voorgevel van de kerk is eenvoudig, maar prachtig uitgevoerd (zie foto). Er waren vele groepen pelgrims aanwezig, terwijl wij de kerk bezochten. Naast de basiliek is een klooster gebouwd en de Jozefskerk zit daar direct weer aan vast gebouwd. Rondom dit complex is een tuin aangelegd, waarin beelden staan die het leven van Jezus in Nazareth laten zien.

Via de soek liepen we even later naar de Synagoge-kerk, waar Jezus volgens Luc. 4 voorlas uit het boek Jesaja. De inwoners van Nazareth namen aanstoot aan de boodschap van Jezus en wilden hem in een ravijn gooien, maar hij liep gewoon tussen hen door en vertrok. De binnenkant van deze kerk was een eenvoudig gewelf, waar we wel een foto van mochten maken, maar alleen als we een duit in de offerande deden...... Na de foto ging de kerk op slot. Wij probeerden daarna de Gabriëlkerk te vinden en dat bleek niet eenvoudig. Na enige keren gevraagd te hebben vonden we dan uiteindelijk deze Grieks-Orthodoxe kerk. Volgens de orthodoxe traditie ontving Maria de boodschap van de engel Gabriël, toen zij water stond te putten. De kerk is dan ook gebouwd bij de bron die de put van Maria van water voorzag. Tsja en wat nu de werkelijke plaats is geweest........;-) De kerk was, zoals bij de orthodoxe traditie hoort, ruim voorzien van beschilderingen en prachtig fijn houtsnijwerk met iconen (iconostasis). De bron bevond zich in een lager gelegen kapel achter in de kerk. Ook dit gebouw kent een stormachtige geschiedenis van bouw en vernietiging. In 1750 werd de huidige kerk gebouwd.

Naast deze kerk bevond zich een ijssalon, waar ze ook cappuccino maakten en daar streken wij neer om alles nog eens de revue te laten passeren onder het genot van een bakkie troost. Daarna was het tijd om de volgende halte te bezoeken; het dorpje Kana, waar Jezus water veranderde in wijn. We volgden de kaart tot we bij Kefar Kana aankwamen, zoals het plaatsje nu heet. Ook hier moesten we even vragen waar de bruiloftskerk zich bevond; ja hoor in the church street!!
Wij parkeerden onze auto en liepen door dit straatje waar zich twee kerken bevinden. De eerste, een Rooms katholieke kerk uit 1879, staat precies op de plaats waar de bruiloft zou zijn gevierd en heeft nog een stenen watervat, zoals genoemd in de Bijbel. De buitenkant is prachtig en heeft twee schitterende torens. Onder de kerk bevind zich een crypte met restanten van eerdere kerken, die op dezelfde plaats gestaan hebben. In Kana staat ook nog een Grieks-orthodoxe kerk en een kerk die genoemd is naar Nathanael van Kana (Bartholomeus) die we niet bezocht hebben. De stad wordt jaarlijks door 200.000 toeristen en pelgrims bezocht. Het is traditie om hier wijn te kopen en je bruiloft te vieren of je huwelijksgeloften te vernieuwen. Wij hielden het bij een terracotta wijnkruikje.

De laatste plek op onze 'Jesus Trail' was de berg Tabor; waar de Verheerlijking op de Berg zou hebben plaatsgevonden. In de Bijbel wordt echter geen naam genoemd voor deze berg. Wij reden van Kana naar Kefar Tavor een stadje onder aan de berg. Vandaar reden we de berg op tot we bij de parkeerplaats van de touringcars kwamen. Hier worden bezoekers met kleine busjes naar de top van de berg gebracht omdat de bussen niet verder mogen. Wij namen echter de weg naar de top en kwamen via 12 haarspeldbochten boven aan (ongeveer 600 meter hoog). Naar boven lopen kon ook, via een 'trap' met 4600 treden! Boven op de top staat een Franciscaner klooster en de Kerk van de Verheerlijking (of Transfiguratie: Marc. 9:1-13). Alles weer prachtig omgeven door een tuin en natuurlijk een geweldig uitzicht op de omgeving. Op deze plaats kreeg Jezus een verheerlijkt lichaam en kwamen Mozes en Elia om met Hem te spreken. De drie discipelen die bij Jezus waren zagen al deze dingen en waren zeer bevreesd. Deze gebeurtenis is weergegeven in deze prachtige kerk, die zowel binnen als buiten mooi vormgegeven is. Binnen zijn er twee kapellen; een genoemd naar Mozes en een genoemd naar Elia. Aan de buitenzijdes van de kerk zijn uitzichtpunten gemaakt, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden op de omgeving. Nadat we de kerk hadden bekeken en de tuin hadden bewonderd zagen we 'de winkel van Elia'. We wandelden de oprijlaan af tot aan de hoofdingang en zagen aan de andere kant van de berg nog een andere orthodoxe kerk, maar wij hadden inmiddels meer dan genoeg kerken bezocht vandaag. We reden via de vlakte van Jizreël en Megiddo, waar menige veldslag al uitgevochten is en waar Armageddon plaats zal vinden, terug naar Netanya, waar we om 18:00 uur aankwamen.