Sydney Tower, The Rocks en Chinatown - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Sydney Tower, The Rocks en Chinatown - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Sydney Tower, The Rocks en Chinatown

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

22 Juli 2017 | Australië, Sydney

Vanmorgen stond als eerste een bezoek aan de Sydney Tower op het programma. We besloten naar de Tower te lopen, wat een wandeling van 30 minuten was. Het verkeer in deze stad is niet echt op voetgangers gericht. De meeste stoplichten voor voetgangers staan lang op rood en maar kort op groen. Zodoende duurt een wandeling altijd langer dan je denkt. We liepen via Hyde Park naar het begin van de toren die op een groot winkelcentrum staat, Centerpoint genaamd. Vanaf de 5e etage kun je toegang krijgen tot de eigenlijke toren. We kregen eerst een 4D film te zien over de hoogtepunten van Sydney en gingen daarna in 40 seconden naar 250 meter waar het observation deck is gevestigd. In het bovendeel zijn 9 niveau's; daar kunnen ongeveer 1000 mensen tegelijk verblijven. De totale toren is 309 m hoog en 56 staalkabels van 7 ton elk houden het gevaarte op zijn plaats en zorgen dat het wind- en aardbevingbestendig is. Je kunt ook dineren op hoog niveau (wat veel mensen vandaag deden) of een skywalk doen buiten op het glazen dak (eerst een alcohol- en drugstest doen...). Van het observation deck heb je een fantastisch uitzicht over Sydney en de omgeving met op de achtergrond de open zee, de Blue Mountains, Botany Bay en het vliegveld. We maakten een paar foto's van het uitzicht en de omgeving. Het was stralend weer en onbewolkt, zodat we ver konden kijken. Alleen in de Blue Mountains brandde een groot vuur, wat veel rookvervuiling gaf aan de horizon.

Na dit 'hoogtepunt' gingen we op zoek naar het Customs House vlak bij Circular Quay. We wilden naar het Sydney Cafe om daar koffie te drinken, maar het ging vandaag later open, alleen voor diner. Daarom liepen we door naar The Rocks, het oudste gedeelte van Sydney dat nu een gezellig gedeelte is met veel restaurantjes, winkeltjes en op zaterdag een markt. Hier dronken we een lekkere Italiaanse cappuccino en liepen langs het water naar Dawes Point, direct onder de Harbour Bridge. Daarna gingen we terug over de markt en via de Cruise Terminal terug naar Circular Quay. Een enorm cruiseschip van P&O uit Londen vertrok net op dat moment. Omdat dit weekend het treinstation van Circular Quay gesloten bleek, werden we met bussen naar het Centraal Station gebracht. Dit is een prachtig gebouw uit 1906 met een mooie klokkentoren. Vanuit het station liepen we naar Chinatown; een verzameling Chinese winkels, hotels, veel restuarants en een grote overdekte City Market. Er wonen sowieso heel veel Chinezen in Australie, maar er komen ook veel Chinese toeristen naar dit land. Elke dag komen we groepen tegen die voortdurend selfies staan te maken. We liepen door de straten tot het donker begon te worden en we trek begonnen te krijgen. We aten in een Taiwanees restaurant (zou in China echt niet kunnen) en liepen toen terug naar het Centraal station en gingen met de trein naar ons hotel. Al met al weer een drukke maar leuke dag.