Carlton en Southbank - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Carlton en Southbank - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Carlton en Southbank

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 Juli 2017 | Australië, Melbourne

Melbourne is een multiculturele stad met meer dan 110 nationaliteiten. Vooral veel Aziaten, maar ook veel Grieken en Italianen zijn in deze stad te vinden. Dat vind je dan ook terug in het aanbod van de winkels en restaurants. Naast China Town is er ook een bescheiden Grieks gedeelte in de stad. Wij begonnen vandaag met een wandeling naar de wijk Carlton. Onderweg deden we nog even een winkelcentrum aan om een indruk te krijgen van de winkels en het aanbod, maar het deed ons heel erg denken aan Amerikaanse winkels. De staatsbibliotheek was ons volgende doel. Een gigantisch gebouw met heel veel leeszalen en studievertrekken. Wij wandelden door een aantal zalen en werden getracteerd op een afdeling historische schilderijen die de geschiedenis van Australie weergaven. Boven de bibliotheek bevond zich een enorme koepel van waaruit je een mooi uitzicht had op een oude leeszaal met prachtige bruin meubilair en groene lampjes. Er stond ook een gebrandschilderd raam van William Shakespeare. Het gebouw van het Royal Melbourne Institute of Technology bevind zich op steenworp afstand van de bibliotheek en is weer modern weergegeven. Iets verderop tenslotte bezochten we het gebouw van de City Baths, het vroegere badhuis van Melbourne uit 1903 dat geheel is gerestaureerd en nu dienst doet als zwembad.
Met de tram gingen we vervolgens naar de South Bank van de Yarra rivier. Aan deze kant van de rivier is een moderne wijk verrezen met veel wolkenkrabbers (Eureka Tower) en veel grote complexen, zoals een conferentiecentrum, entertainment complex en kunstcentrum. Langs de rivier loopt een brede promenade waar je lekker kunt flaneren. Het was vandaag toch weer een zonnige dag, met zo nu en dan een dreigende lucht, maar het bleef gelukkig tot aan de avond droog. We bekeken eerst de Polly Woodside, een zeilschip dat nog heel lang is blijven zeilen, ondanks de komst van stoomschepen. Vanwege renovatie konden we niet aan boord. Daarna liepen we over de promenade en dronken een kopje koffie op de eerste verdieping van een restaurant met mooi uitzicht over de rivier en de stad. De bruggen over de rivier zijn niet heel speciaal, maar de Sandridge Bridge heeft enkele prachtige kunstwerken. Via de St. Kilda Road kwamen we weer op het Federation Square terecht waar we een tram namen naar St. Patrick's Cathedral. Deze kathedraal is heel indrukwekkend aan de buitenkant, maar binnen heel eenvoudig ingericht. Wel heeft het een prachtig gebrandschilderd raam boven de hoofdingang. Via de prachtige oude gebouwen van het Parliament House, Princess Theater en Windsor Hotel gingen we de stad weer in en namen een tram naar het centrum. We wilden een hapje eten in een foodcourt bij een winkelcentrum, maar dat bleek al gesloten te zijn. Na enig zoeken vonden we in de buurt van China Town een leuk Vietnamees restaurant waar we lekker konden eten. Onder het eten begon het even te regenen, maar dat mocht verder geen naam hebben. Toen we terug liepen naar ons hotel viel het ons op hoeveel zwervers er in Melbourne leven. Ze bedelen meestal om geld met een kaartje waarop hun probleem is geschreven (homeless, jobless, etc.). Omdat de meeste trottoirs overdekt zijn, kunnen ze daar ook overnachten. We zijn benieuwd hoe de opvang van dit soort mensen is geregeld in Australie. Op dit moment is er een grote discussie aan de gang over de opvang van immigranten en asielzoekers.