Darling Harbour - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Darling Harbour - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Darling Harbour

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

16 Augustus 2017 | Australië, Sydney

Ook vanmorgen namen we de tijd om wakker te worden en te ontbijten. Deze laatste dag in Sydney wilden we nog wat sightseeing doen en de laatste souveniers kopen. Om 10:30 uur vertrokken we naar St. Andrew's Church, een mooie kerk vlak naast de Town Hall. Binnen in de kerk was een tentoonstelling over Maarten Luther, vanwege de viering van 500 jaar reformatie. We bekeken de kerk, die mooie gebrandschilderde ramen had en een prachtig orgel en gingen toen naar de Town Hall. In dit stadhuis van Sydney stonden 2 grote maquette's van de huidige bouwactiviteiten in de stad en dat waren er nogal wat. Het was ons al opgevallen dat er werkelijk overal gebouwd wordt in de stad. Hele straten zijn zelfs afgesloten, vanwege een nieuwe treinverbinding en er wordt ook hard gewerkt aan nieuwe wolkenkrabbers. Het stadhuis en de kerk zijn helemaal omgeven door hoogbouw, wat echt iets kenmerkens is voor deze stad. In het centrum vind je oude gebouwen, die zelf maar een paar verdiepingen hebben, omgeven door wolkenkrabbers met vele verdiepingen. Ook zijn er vele tientallen winkelcentra, foodcourts en galerijen met nog meer winkels. Tijdens een dag in de stad zie je op elke moment mensen eten: de hele morgen zie je mensen ontbijten, het liefst buiten op een terras, vervolgens zie je mensen lunchen, in een zaak, maar nog meer op straat, in het park, op het station of op de promenade. Ook zijn er allerlei zaakjes die vers fruit of fruitsap verkopen, frozen yoghurt, quinoa of andere gezonde producten. Daarnaast ook winkeltjes met bijvoorbeeld Englisch lollies en in een supermarkt een afdeling met 'Dutch products' waar zuurkool, drop, stroopwafels, speculaasjes en peperkoek te krijgen waren. Na de Town Hall staken we de straat over en liepen naar QVB of Queen Victoria Building, een prachtig 'winkelcentrum' gebouwd in 1898 in oude Engelse stijl. Verdeeld over drie verdiepingen waren de meest luxe winkels van deze aardbol ruim vertegenwoordigd. Op bepaalde plaatsen kon je alle drie de galerijen tegelijk zien en daar waren ook de 2 bijzondere klokken te zien, die ook gemaakt zijn in Engeland. Voor het gebouw stond natuurlijk een standbeeld van de Queen herself en een apart standbeeldje van haar hondje met een kleine fontein. Al het geld dat in de fontein wordt gegooid, komt ten goede aan blinde en dove kinderen. Nadat we de verschillende verdiepingen waren afgewandeld, kochten we aan de overkant van de straat nog enkele souveniers. Daarna was het tijd om te lunchen en naar ons volgende punt te lopen: de Darling Harbour. Dit is een havengebied waar een aantal toeristische trekpleisters zijn gevestigd, zoals de Sydney Zoo, Madame Tussaud, Sydney Aquarium en het Maritiem Museum. Bovendien zijn er brede promenades en kades waar je een goed uitzicht hebt op de grote gebouwen in de omgeving en de bedrijvigheid in de haven (voornamelijk rondvaarten en veerboten). We liepen eerst over de King Street Wharf, daarna over de Pyrmont Bridge naar de overkant en langs de Darling Harbourside en Cockle Bay Wharf terug naar ons beginpunt. De zon scheen vandaag weer prachtig, met zo nu en dan een wolkje. Vanmorgen kregen we een korte bui te verwerken. Het waaide vandaag wel heel erg, zodat zelfs reclameborden van restaurants over de kade vlogen. Na onze rondwandeling gingen we terug naar ons hotel om alvast onze spullen te herpakken voor onze terugvlucht. Om 17:00 uur gingen we terug naar Darling Harbour om daar wat te gaan eten. Dat werd een Italiaans restuarant aan de kade met een prachtig gezicht op de haven.

• 16 Augustus 2017 - 19:16

Elizabeth:

Lieve mensen, we zien in blijde afwachting uit naar jullie terugkeer en hebben genoten van jullie reis, heb een goede reis terug, (daar hebben we voor gebeden) en tot ziens. Elizabeth

• 16 Augustus 2017 - 19:50

Jannie:

Leuk dat we door de verslagen van Bert weer een beetje met jullie konden meereizen. Veel was voor ons herkenbaar en bracht soms mooie herinneringen terug. We wensen jullie een goede, rustige terugreis en tot mails/ziens! groetjes en liefs van Ben en Jannie

• 17 Augustus 2017 - 11:12

Jouw Naam:

Waarschijnlijk zijn je al weer een eindje op weg naar huis Bedankt voor alllllle verslagen en en een hele goede vlucht verder naar huis lieve groetjes willie