Vrijheidsbeeld en Down Town NY - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Vrijheidsbeeld en Down Town NY - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Vrijheidsbeeld en Down Town NY

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

10 Juli 2019 | Verenigde Staten, New York

Vanwege het tijdsverschil sliepen we afgelopen nacht slecht, alhoewel we bijna het klokje rond in bed lagen. Om 7:00 uur hielden we het voor gezien en stonden we op, sprongen we onder de douche, ontbeten en maakten we plannen we deze dag. Na een bakje koffie gingen we eerst op zoek naar een subway-station in de buurt. Daar kochten we een metro-card voor meerdere dagen (unlimited ride metro card) en namen de metro naar South Ferry, vlak bij Battery Park in het zuidwestelijke puntje van Manhattan. Voor Nederlanders is dit historische grond. In 1621 stichtte de West Indische Compagnie hier Nieuw-Amsterdam, bouwde een fort en een kleine stad. Alleen aan de Nederlandse straatnamen (of de verbasterde namen) is dit nog goed te zien. Breukelen werd Brooklyn, de Walstraat, Wallstreet, de Bredeweg werd Broadway en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Jammergenoeg ruilden we in 1664 New York tegen Suriname en werd Niew Amsterdam opeens New York. And the rest is history.....;-)

Wij keken eerst even bij de Terminal voor de ferry naar Staten Island en gingen toen kaartjes kopen voor het vrijheidsbeeld en Ellis Island bij Fort Clinton in Battery Park. We namen de boot van 11:20 uur, nadat we door de security check waren gegaan (we zijn tenslotte in Amerika).
Als je zo vlak voor het vrijheidsbeeld staat, is het bijna 100 meter hoge beeld beslist imponerend. Het was een geschenk van het Franse aan het Amerikaanse volk. Het beeld was oorspronkelijk bedoeld om aan de ingang van het Suezkanaal geplaatst te worden, maar Egypte kon dat niet betalen...... We liepen helemaal rond het standbeeld en maakten foto’s uit verschillende hoeken van het beeld, de kroon, de toorts en het boek. Je kunt via de binnenkant van het vrijheidsbeeld tegenwoordig de kroon weer bezoeken, nadat het vanwege de 9/11 aanslagen een tijd gesloten is geweest, maar deze kaartjes waren al lang uitverkocht. Het is tenslotte een van de populairste attracties van deze stad. De volgende halte was Ellis Island, de beroemde plaats waar alle immigranten tot 1954 de VS binnenkwamen. Hier ondergingen ze medische checks en werden ze geregistreerd. In het geval van besmettelijke ziekten werden ze teruggestuurd. Zo’n 12 miljoen immigranten zijn van 1892 tot 1954 via Ellis Island de VS binnengekomen. Op de ‘American Immigrant Wall of Honor’ een soort gedenkteken met namen zijn zo’n 500.000 immigranten genoemd. Het hoofdgebouw heeft wel iets van Hotel New York in Rotterdam vanwaar ook veel emigranten vertrokken naar Amerika. In het museum zijn verschillende exposities die de geschiedenis van de immigranten, hun beweegredenen, hun achtergrond en hun ervaringen behandelen. Nadat we alles hadden bekeken, namen we een beker koffie en genoten in de tuin van het restaurant van de activiteiten op de Hudsonrivier, het uitzicht op de skyline van Manhattan en het weer.

Hierna namen we de boot terug naar Battery Park. Het moet gezegd worden dat ondanks de grote aantallen toeristen, alles goed georganiseerd werd. De boten voeren af en aan en de wachttijden werden tot het minimum beperkt. Om 16:00 uur bevonden we ons bij het 9/11 Memorial Monument op Ground Zero. Op de plaats van de twin towers zijn nu 2 enorme waterbakken geplaatst met stromend water langs de randen. Op de randen van deze bakken zijn de namen van alle 3000 slachtoffers geplaatst. De bezoekers werden uitgenodigd om de namen aan te raken. Het geheel is heel indrukwekkend. In een afwijkende kleur zijn ook de namen van alle hulpverleners genoemd, die bij deze aanslag zijn omgekomen. Vanuit Ground Zero is het maar een klein stukje naar St. Pauls Chapel, de plaats waar mensen troost konden vinden tijdens en na de aanslagen van 9/11. Het is een wonder dat deze kerk gespaard is gebleven bij het instorten van de torens.

Naast het monument is inmiddels een nieuwe toren gebouwd; het One World Trade Centre. Een gigantische glazen toren van bijna 550 meter hoog. Op dit moment het hoogste gebouw in New York. Naast deze toren is het nieuwe Cortlandt WTC metrostation gebouwd. een oogverblindend mooi wit gebouw met een lang skelet- of visgraat-geraamte met veel glas en licht. Het is vorig jaar pas geopend, nadat het tijdens 9/11 werd verwoest. Via dit metrostation namen we de metro naar Time Square en werden daar overweldigd door de enorme aantallen mensen, bussen, yellow cabs (taxi’s) en natuurlijk enorme reclame panelen. We besloten wat te gaan eten met uitzicht op deze massa’s. Na het eten liepen we nog even verder en namen de metro naar ons hotel. Om 19:00 uur kwamen we daar moe, maar zeer voldaan aan. Tijd om uit te rusten.