Hillsong en Greenwich Village - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Hillsong en Greenwich Village - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Hillsong en Greenwich Village

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

14 Juli 2019 | Verenigde Staten, New York

De elektriciteitsvoorziening was gisteravond weer hersteld en we hebben niet gehoord dat er slachtoffers zijn gevallen. Wel hoorden we dat sommige artiesten van Broadwayshows op de straat zijn gaan zingen. De metrotreinen rijden weer en dus konden wij ook weer op weg. De Hillsong Church van Manhattan was onze eerste stop deze morgen. De samenkomst werd gehouden in een centrum niet ver van ons hotel. Er stond een hele lange rij te wachten om naar binnen te gaan. Er was zelfs een heuse security check voordat we de zaal in mochten. Zoals bekend van de Hillsong kerken, begint de dienst stipt op het afgesproken tijdstip. Deze kerk heeft diensten om 10:00, 12:00, 14:00, 17:00 en 19:00 uur. Wij bezochten de eerste dienst. We zongen een paar prachtige aanbiddingsliederen en hoorden afkondigingen van allerlei activiteiten en kregen daarna de preek over vijf broden en twee vissen. Dank Jezus voor hetgeen Hij al gegeven heeft en geloof voor de dingen die er nog niet zijn. Wees nederig en moedig en verwacht een wonder van God. Om 11:30 was de dienst afgelopen en gingen wij terug naar ons hotel om ons even om te kleden. Daarna gingen we een hotdog eten bij de beste hotdogzaak van New York: Grey’s Papaya. De formule is simpel; een pittig worstje in een zacht broodje, gratis zuurkool en uien. Eventueel kun je nog sauzen toevoegen. We liepen over Broadway naar Times Square en het was gelukkig niet zo druk als gisteravond. Op Times Square zochten we een stoeltje op, kochten een blikje drinken en gingen even genieten van alle drukte en flitsende panelen; het blijft een amazing thing.....

De volgende halte was Greenwich Village, een beetje Engels aandoende wijk met laagbouw, trappen en smeedijzeren hekjes voor de huizen, zoals je op veel films en series ziet. We liepen eerst naar de tuin van St. Luke in the Fields, een mooi aangelegde tuin rondom de kerk in deze wijk. Alweer een oase in deze stad, alhoewel deze wijk veel rustiger is dan Midtown Manhattan. We liepen rond, maakten wat foto’s en maakten toen een rondwandeling door deze wijk met een paar bezienswaardigheden, zoals het smalste huis van New York (Bedford str. 75 1/2) een illegaal dranklokaal (speak easy) enkele theaters en huizen van bekende schrijvers. Als laatste bekeken we het Jefferson Market Courthouse, een gerechtsgebouw uit 1877 met een prachtige toren en een mooie gevel. We dronken een kopje koffie tegenover dit gebouw en gingen toen weer terug naar ons hotel om alvast in te checken voor onze vlucht van morgen en wat dingen in te pakken.

Rond 18:00 uur namen we de metro naar China Town en Little Italy; twee wijken die vlak tegen elkaar aan liggen. Zoals de meeste immigranten zochten ook de Italianen en respectievelijk de chinezen elkaar op, gingen in dezelfde wijken wonen en daar ontstonden ook winkels, restaurants en banken. Little Italy komt de laatste jaren een beetje in de verdrukking, omdat heel veel chinezen zich in New York vestigen. De italianen proberen hun wijk en hun klandizie te behouden door in het weekend de straten af te sluiten en duidelijk aan te geven waar hun wijk begint. Het was dan ook erg druk daar. We liepen eerst door Little Italy met heel veel restaurants, pizzeria's en souvenirwinkels. Daarna door China Town, met heel veel viswinkels, AGF-zaken, juwelenwinkels, veel supermarkten en natuurlijk Chinese restaurants. We doken een restaurantje binnen en bestelden iets wat we niet kenden. De kelner waarschuwde ons echter dat het gerecht met zoute vis misschien iets te sterk rook/smaakte. Dan maar voor iets bekenders gekozen. Het eten smaakte verrukkelijk en we kregen meer dan genoeg. Daarna liepen we weer terug naar het metrostation. Op een stoepje was een ouder chinees echtpaar bezig om groenten gereed te maken voor de keuken. Het kan kennelijk allemaal hier. Op Times Square namen we afscheid van het plein en de omgeving en liepen we terug naar ons hotel. We hebben een geweldige tijd in New York gehad en mooie dingen gezien en beleefd. Morgen gaan we op weg naar Niagara Falls.