Smithsonian Musea - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Smithsonian Musea - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Smithsonian Musea

07 Augustus 2019 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Enkele musea van het Smithsonian Institute waren vandaag ons doel. Het was moeilijk om een keuze te maken uit de welgeteld 19 musea die tot deze club behoren. The National Gallery of Art was onze eerste bestemming. We namen de metro en stapten bij het monument voor de U.S. Marine uit. Natuurlijk bevat dit monument letterlijk veel water in de vorm van fonteinen en basins. Tegen de randen waren prachtige bronzen panelen geplaatst, die elk een aspect van het marineleven uitbeeldde. Op de achtergrond verrees het gebouw van de National Archives, de plaats waar de onafhankelijkheidsverkalring ligt opgeslagen, maar ook de ontslagbrief van Nixon na het Watergate-schandaal. We liepen vervolgens naar The Mall, waar een groot aantal musea is gevestigd. Bij het National Gallery of Art kregen we een plattegrond van de West Building, waar de ‘oude werken’ hangen. Er was een tentoonstelling aan de gang over Britse schilderkunst, met veel landschappen en schepen, die we eerst bekeken. Daarna volgde een rondgang langs Amerikaanse schilderijen. De ons bekende namen kwamen bij de Franse schilders, zoals Monet, Manet, Renoir, Cezanne en Gauguin. Ook een aantal Spaanse- en Italiaanse schilders hingen in de zalen, zoals el Greco en Botticelli. De zalen met de Nederlandse en Duitse schilderijen was gevuld met werken van Rembrandt, Vermeer, Frans Hals en Vincent van Gogh. Daarnaast was er nog een afdeling met Vlaamse schilders, zoals Rubens. Om 12:30 uur gingen we eerst koffie halen en een boterham eten. In het gebouw is een grote ruimte waar je kunt eten en drinken. Hier is tevens de ondergrondse doorgang naar het andere gebouw te vinden. In deze East Building, een moderne gebouw en pas veel later bijgebouwd, is de collectie moderne kunst ondergebracht, terwijl er buiten ook nog een beeldentuin is.

Wij besloten echter om naar het volgende museum te gaan; het National Museum of American History. Toen we buiten liepen ervoeren we dat het vandaag weer 33 graden was (gevoelstemperatuur 36 graden). Gelukkig hoefden we niet al te ver te lopen. Ook dit volgende museum was groot opgezet, met drie verdiepingen. De geschiedenis van Amerika is hier opgedeeld in thema’s. We begonnen met een overzicht over belangrijke Amerikaanse bedrijven en hun eigenaars/bestuurders. Daarbij hoorden ook uitvindingen en een overzicht van goud, geld, munten en moderne manieren om te betalen. Daarnaast was er een overzicht over voedsel,
-productie en het gebruik van voedsel. Erg leuk was de tentoonstelling America on the Move met een overzicht van de geschiedenis van het vervoer over land, water en lucht. We zagen prachtig onderhouden treinen, scheepsmodellen, auto’s in vele vormen en motorfietsen.

Op de 2e verdieping zagen we een overzicht hoe Amerika als natie is ontwikkeld. Ook de keuze voor de nationale vlag en het volkslied werd behandeld. Er was een afdeling met verhalen van Amerikanen en een gedeelte over democratie. Op de 3e verdieping zagen we een tentoonstelling over hoe het is om president van Amerika te zijn. Vervolgens een overzicht van alle jurken die de First Lady’s gedragen hadden bij de inauguratie van hun echtgenotes. De gunboat Philadelphia was in een andere hoek te zien (kleine houten zeilboot met kanonnen). Daarnaast was er ruimte ingericht voor de vele oorlogen die de Amerikanen hebben gevoerd, met heel veel gedocumenteerd materiaal, zoals films en gebruiksvoorwerpen. Een gedeelte van de Berlijnse muur was ook aanwezig compleet met graffiti en beschadigingen. Tijdens het bekijken van deze laatste tentoonstelling kregen we via de omroepinstallatie te horen dat er zware onweersbuien over Washington trokken en dat alle bezoekers werd aangeraden om binnen te blijven. De lucht zag er echt zwart uit en even later begon het te stortregenen. We bleven nog even binnen totdat alles overgetrokken was en daarna liepen we naar het dichtstbijzijnde metrostation. Onderweg zagen we dat veel stegen blank stonden. We gingen naar het hotel omdat we moesten inchecken voor onze vlucht van morgen. Daarna gingen we met de metro naar het Union Station om daar iets te eten. Ons avontuur in Washington zit er op en daarmee ook onze vakantie in Amerika. We hebben genoten van alle mooie dingen die we hebben mogen zien en beleven. Morgen vertrekken we weer naar huis en hopen vrijdagmorgen om 7:15 uur te landen in Brussel.