Nkozi -Masaka - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Nkozi -Masaka - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Nkozi -Masaka

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

02 Mei 2010 | Oeganda, Masaka

Vandaag is het zondag en de regen viel deze morgen met bakken uit de hemel. We gingen eerst ontbijten bij het guesthouse van Joella. Het gaat goed met Joella, ze moet volgende week nog 3 tentamens doen en daarna kunnen we gezamelijk naar Murchison Park gaan waar we een safari hopen te houden. Wij verkassen aan het eind van de dag naar Masaka, een stadje 50 km ten zuiden van de universiteit. We hebben daar kamers geboekt in een hotel waar we nog een beetje uit kunnen rusten. Woensdagavond komt Joella daar ook naar toe.
Vanmorgen zijn we naar een oecumenische dienst geweest op de campus. Het was erg katholiek, omdat de universiteit ook katholiek is. Het heeft gedurende de hele morgen geregend, maar in de middag wordt het langzaamaan weer droog.

De lunch kunnen we gezamenlijk gebruiken in de Dining Hall. We hebben gisteren al even gekeken naar de voorbereiding van de kippen en de bereiding van de kool en daar wordt zelfs Rob Geus van de smaakpolitie niet vrolijk van. Maar goed, alle voooordelen lieten we buiten staan en we gingen in de rij voor de counter waar we een RVS bord kregen met vakken en daarin gebakken kip, rijst en matoke (fijn gestampte gekookte groene bananen). We namen daar een frisdrankje bij en gingen tussen de 1000 studenten inzitten aan lange tafels. We kletsten wat over de ervaringen van Joella en Karin in Uganda en daarna gingen we zo langzamerhand inpakken en op onze taxi wachten die ons naar het hotel in Masaka zou brengen.

De taxi bestond uit een busje met 3 mannen erin. Toen alle koffers ingeladen waren wou de motor niet starten. Nu begrepen we ineens waarom er 3 mannen aan boord waren, want 2 moesten de auto aanduwen om de motor te starten. Toen de bus achteruit reed botste hij tegen een electriciteitspaal, wat een enorm gelach bij de studenten teweeg bracht. We werden uitgezwaaid door Joella en een aantal studenten en gingen over de slechte hoofdweg naar Masaka. Alhoewel de weg slecht was, was de rit toch erg mooi te noemen. De omgeving is heuvelachtig en erg groen. Het regent veel in Uganda, waardoor de oogsten goed zijn en alles mooi groen blijft. We kwamen aan in ons hotel en kregen onze kamers toegewezen. Maar toen we ons gingen installeren op onze kamers bleek dat er van alles aan de hand was. Het lekte in Hananja’s kamer, de lampen deden het niet en de deuren naar het balkon konden niet op slot. Voor Afrikanen kennelijk geen enkel probleem, maar voor ons toch wel. Nadat alle noodzakelijke reparaties aan deuren en lampen waren aangebracht, konden wij eindelijk een duik nemen in het aanwezige zwembad. This is Africa, everything can change.......blijft een geliefd spreekwoord. Maar de zon schijnt weer en er is een goed restaurant aan boord waar we ook Westers eten kunnen bestellen. We zullen het hier wel een paar dagen uit kunnen houden.......;-)

• 04 Mei 2010 - 15:48

Marlies:

Hey Bert en Jellie en Hananja,

Leuk dat jullie een goede tijd hebben daar en genieten van de omgeving. Hier is het weer ook omgeslagen. Al regende het bij ons in Hoenderloo waar we op donderdagavond aan kwamen pas in de nacht. Toch hebben wij een te gekke vakantie gehad, waarin we veel gelopen hebben en met de auto weg geweest zijn. Het huisje hebben we maar weinig gezien.

He groetjes voor Joëlla en Hananja en jullie natuurlijk. Geniet er nog maar van.

Blessings,
    Marlies