Downtown San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Downtown San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Downtown San Francisco

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

05 Juli 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Vanmorgen hadden we een slow start vanwege de drukke dag van gisteren. We ontbeten, schreven een verslag en besloten wat we op onze laatste dag in San Francisco nog wilden zien. Daarna gingen we met de metro naar het centrum en bezochten eerst de City Hall in het Civic Centre. De grote koepel van dit gemeentehuis van de stad is geïnspireerd op die van de Sint Pieter in Rome. In het gebouw waren diverse trouwerijen gaande, zodat er in het hele gebouw gefotografeerd werd. Een bepaald gedeelte was zelfs helemaal afgesloten omdat er een prive-feestje bezig was, compleet met strijkkwartet.
Onze volgende halte was die van de historische tram, die ons naar Fisherman's Wharf bracht waar we een clam chowder bread bowl gingen eten, een specialiteit van de buurt. Dit is een rond uitgehold zuurdesembrood gevuld met een ragout van venusschelpen. we moesten zelfs in de rij staan om zo'n brood te bestellen, maar het smaakte inderdaad verrukkelijk. Na deze hartversterking waren we klaar om de Telegraph Hill te beklimmen, een colletje van de binnencategorie. Op deze heuvel staat een kleine toren van 64 meter hoog. Vanaf de heuvel hadden we een mooi uitzicht over de haven van San Francisco en delen van de stad. Zelfs de meest bochtige straat ter wereld was in de verte te zien. Binnenin de toren zijn de muren van de lobby beschilderd door 25 schilders in 1934. De muurschilderingen geven een overzicht van het leven van het moderne Californië (van 1934 dan). We maakten een aantal foto's van de verschillende thema's zoals scheepsbouw, voedselindustrie, uitgeverijen, spoorwegen en scholing. Daarna daalden we aan de andere kant de heuvel af en liepen door China Town naar het beginpunt van de Cablecar door California street. Omdat gewone trams de steile hellingen niet konden nemen, moest er iets nieuws worden verzonnen in 1873. Een Cabelcar of kabeltram wordt aangedreven door een kabel onder de grond die bestuurd wordt vanuit een centrale. Onder aan de tram hangt een grijper die door een sleuf in de straat de kabel vastpakt en daardoor door de kabel wordt voortbewogen. De trams kunnen wel remmen, maar op een steile helling is dat erg moeilijk. Tegenwoordig zijn er nog maar drie lijntjes in gebruik, voornamelijk voor de toeristen. We maakten een retourritje van Marketstreet naar Van Ness Avenue en vonden het toen wel welletjes. We namen de metro naar ons hotel en gingen onderweg pizza eten. We bestelden 2 medium pizza's uit de range van S-M-L-XL en kwamen er achter dat een medium pizza zelfs nog 14 inch in doorsnee was (35,5 cm). We deden een moedige poging om de pizza's naar binnen te werken, maar bleven toch met een restant zitten. een goede les voor over de grote porties in Amerika......
Daarna gingen we terug naar ons hotel om nog lekker even uit te rusten, want morgen hopen we naar Lake Tahoe te vertrekken.