Heb je al eens Balut gegeten? - Reisverslag uit Ormoc City, Filipijnen van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Heb je al eens Balut gegeten? - Reisverslag uit Ormoc City, Filipijnen van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Heb je al eens Balut gegeten?

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

21 December 2015 | Filipijnen, Ormoc City

Vandaag was ook nog een rustdag, voordat we morgen naar Tacloban vertrekken om de projecten te zien waar Joella werkt. We genoten van het zwembad, de omgeving en de zon. We zijn er inmiddels achter gekomen dat een bleke huid een teken van schoonheid en welvaart is op de Filipijnen. Dat is dus de reden dat iedereen zoveel mogelijk uit de zon blijft. Zelfs de mensen op straat verstoppen hun gezicht zoveel mogelijk als ze in de volle zon moeten lopen. Paraplu's, zakdoeken, sjaaltjes en wat nog meer werkt worden als zonafweer gebruikt. Dit is ook de reden dat ze zoveel mogelijk binnenhuis zijn, terwijl westerlingen zoveel mogelijk de zon opzoeken.
We hebben al een aantal Filipijnse lekkernijen uitgeprobeerd hier. Pancit bijvoorbeeld zijn noedels in allerlei diktes, variërend van bami tot mihoen. Meestal wordt er groentes, vlees, vis of kip aan toegevoegd. De Filipino's zijn echte vlees- en viseters. De maaltijden bevatten niet veel groente, maar men eet daarentegen wel veel fruit. Ook zijn ze meester in het combineren van allerlei smaken die wij op zich niet zo snel zouden kiezen.......... Wat te denken van Halo Halo een soort sorbet met ijs, zachte snoepjes, kaas, bruine bonen en mais!! Ook Chicken Adobo is een echt Filipijns gerecht. Het is een soort stoofpotje van kip, uien, gember, varkensvlees en dikke stukken spek in een bruine saus. Lekker met knoflookrijst! Verder hebben ze natuurlijk veel vers vruchtensap van mango's en ananas, heel veel ananas. Wat we echter NIET gegeten hebben is Balut, de nationale lekkernij van de Filipijnen. Let op: mensen met een zwakke maag kunnen het volgende gedeelte beter niet lezen. Balut is een gekookt bebroed eendenei. Het wordt gewoon gepeld en daarna verorberd. Joella is al zo moedig geweest om het te proberen ("het klinkt erger dan dat het smaakt"), maar wij moeten er voorlopig nog niet aan denken........:-)

Om 17:30 uur stonden met de camera's weer in de aanslag om de zonsondergang vast te leggen. Gelukkig was er dit keer geen bewolking voor de zon, maar het scheelde niet veel. We maakten een paar prachtige opnames van de zon die achter de heuvels aan de overkant van de baai onderging en de hele bewolkte hemel in een blauwe gloed zette. Diverse bootjes op de zee maakten het mooie plaatje compleet. Daarna gingen we dineren in het restaurant en gingen vroeg slapen, want morgen gaan we weer op reis naar Tacloban.