Medair projecten - Reisverslag uit Tacloban City, Filipijnen van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Medair projecten - Reisverslag uit Tacloban City, Filipijnen van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Medair projecten

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

23 December 2015 | Filipijnen, Tacloban City

Om 8:00 uur stonden we naast ons bed en ontbeten rustig. De medewerkers van Medair beginnen elke dag om 7:30 uur met een dagopening en gebed en daarom waren zij al vertrokken naar kantoor. Rond 10:00 uur vertrokken wij met Joella en 2 lokale medewerkers van Medair naar een aantal voorbeelden van huizen die zij gebouwd hebben. Er zijn verschillende projecten geweest in de afgelopen 2 jaar. Voor mensen die alleen het dak kwijt waren van hun huis, heeft Medair gezorgd voor golfplaten en hout zodat de mensen zelf hun dak konden repareren. De constructie werd bovendien versterkt. Daarnaast kregen ze instructies over hoe ze moeten handelen bij een volgende orkaan. Mensen waarvan hun huis was verwoest, kregen een standaard huis, dat ze zelf naar wens konden aanpassen. Ze moeten wel zelf de materialen bij het huis (laten) brengen en helpen met het graven voor de fundering. Ook ramen en deuren moeten ze zelf aanschaffen en aanbrengen. De aanpassingen moeten ze ook zelf bekostigen. Zo bekeken we een huis van een familie die een huis hadden gebouwd met meerdere uitbouwsels die ze betaald hadden met de verkoop van vechthanen. Omdat er ook mensen waren die gehandicapt waren of in een rolstoel zaten, was een volgend project het rolstoelvriendelijk maken van huizen door ingangen aan te passen naar de woning of naar de losstaande toiletten. De rolstoelen werden dan weer verstrekt door een andere organisatie.
In samenwerking met Barmhartige Samaritaan is er een laatste project gestart, het bouwen van kleine toiletgebouwtjes naast huizen in het kader van het WASH-project. WASH staat voor WAter, Sanitation and Hygiene. Er wordt een grote septic tank gebouwd en daarboven of direct naast een gebouwtje met een toilet en een afvoer, zodat ook de was binnen gedaan kan worden.
Op deze wijze heeft Medair ongeveer 1200 huizen gebouwd en evenveel toiletgebouwtjes geplaatst. De projecten lopen nu af en eind maart moet alles afgerond worden.

Dat laatste was ook de reden dat we om 12:00 uur terug moesten zijn op kantoor om met een speciale kerstlunch afscheid te nemen van 3 lokale medewerkers. Hun werk zat er op en er werd ruim stilgestaan bij hun inspanningen en uitvoering van het werk. Er heerst een hele goede vriendschappelijke sfeer in het team en dat is goed om te zien. We aten rijst en pancit met kleine loempia's, gefrituurde kip, visrolletjes, rijstcake en taart na.

Omdat Joella ook vandaag nog moest werken, vertrokken wij naar 'Hill 120', een gedenkplaats voor de plaats waar de eerste Amerikaanse vlag werd geplaatst in 1943 tijdens de 2e wereldoorlog. We beklommen de Hill via de 100 treden en vonden op de top een gedenkteken, enkele standbeelden en een uitzichttoren. Omdat het begon te regenen konden we niet veel zien vanuit de toren. Daarom gingen we al gauw verder naar het centrum van Dulag, waar een RK-kerk was met opvallende gebrandschilderde ramen, maar veel achterstallig onderhoud aan de buitenkant. Toen het weer droog was liepen we naar het strand waar de afgeknapte palmbomen stille getuigen waren van Haiyan. De vissersboten lagen allemaal op het strand en de netten alweer gereed voor de volgende tocht. We liepen daarna nog even naar een begraafplaats voor gesneuvelde Amerikaanse soldaten en toen hadden we alle bezienswaardigheden wel gehad. We gingen terug naar het teamhouse en schreven daar onze verslagen en luisterden naar het valse gezang van een kerk in de buurt. Daarover later meer.........;-)