Airlie Beach-Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Airlie Beach-Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Airlie Beach-Cairns

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 Augustus 2017 | Australië, Cairns

Vandaag zou weer een lange reisdag worden. Na ons 'brekkie' (ontbijt op z'n Australisch) bracht de eigenaresse van ons resort ons om 9:00 uur naar het busstation van Airlie Beach, vanwaar de Greyhound Bus naar Cairns zou vertrekken. We werden geacht om een half uur van tevoren aanwezig te zijn. We kletsten wat met een stel Nederlandse jongens die ongeveer dezelfde route als wij hadden genomen, alleen dan per bus. Zij waren ook op Fraser Eiland geweest en hadden daar gekampeerd. Om 9:30 kwam de bus en konden wij alle koffers in de hiervoor bestemde ruimte zetten en namen wij plaats voorin de bus, met een mooi uitzicht op de weg en omgeving. De bus was niet helemaal gevuld. Wij hadden een vrolijke buschauffeur die een hoed droeg met de tekst: 'G'day I'm Kelvin'. Om 9:45 uur vertrokken wij precies op tijd op weg naar onze eerste stop: Bowen. Na Bowen stopten we bij een roadhouse voor de lunch. Wij kochten een lekkere cappucinno en maakten wat foto's van de prachtige vrachtwagen die hier rondrijden. Sommige roadtrains hebben 3 aanhangers en zijn meer dan 35 meter lang. Het duurt wel even voordat die voorbij zijn gereden.......;-) Na een half uurtje reden we verder. Langs de kant van de weg zagen we weer het bekende suikerriet, de daarbij horende treintjes en suikerfabrieken. Ook zagen we zo nu en dan stalletjes met groente en fruit. Home Hill was onze volgende stop en daar zagen we een complete camping langs de weg staan. Het lijken voornamelijk senioren te zijn die langs deze weg trekken en bij iedere parkeerplaats langs de highway staan talloze campers en caravans. Toch eens een keer uitzoeken. Op een gegeven moment zagen we ook de resten van een caravan die compleet uit elkaar langs de weg lag, de persoonlijke spullen van de mensen lagen er nog tussen. Het voordeel van het reizen met de bus is wel dat je in plaatsjes komt, die je anders voorbij zou rijden. Townsville bleek zo'n aardig plaatsje te zijn, waar veel van de passagiers uitstapten om de boot naar Magnetic Island te nemen, een eilandje voor de kust. In Townsville bleek de passagierslijst niet in orde te zijn en toen dit opgelost was, bleken er 2 passagiers verdwenen te zijn. Na een half uur wachten kwamen ze opeens opdagen, terwijl ze bij aankomst al stonden te wachten op de bus [???]. Onze chauffeur Kelvin werd vervangen door een andere en Kelvin reed in een piepklein autootje huiswaarts. Wij vertrokken met een half uur vertraging via Ingham naar Cardwell. Daar kregen we weer een half uur om snel iets te eten, naar het toilet te gaan en even onze benen te strekken. Daarna klommen we weer fris en monter in de bus voor de laatste run naar Cairns via Tully en Mission Beach. Voor die laatste plaats moesten we een kleine omweg maken, maar er stapten hier veel mensen uit. Onderweg tijdens dit gedeelte kwamen we weer veel dode dieren langs de weg tegen, voornamelijk kleine buideldieren. Daar zouden ze veel meer aan moeten doen en niet alleen de auto's beschermen. De bus heeft namelijk naast een 'kangoeroe-bull' (een soort metalen buizenrek voorop de bumper) ook nog een metalen rooster aan de voorkant van de bus, om de lampen te beschermen tijdens botsingen met dieren. Het begon alweer donker te worden toen wij de plaatsen Innisfail, Babinda en Gordonvale nog aandeden, maar het aantal passagiers dat in- of uitstapte werd steeds minder. Om 20:50 kwamen wij eindelijk aan in Cairns. Wij stapten uit, schoten een taxichauffeur aan en haalden onze koffers uit het 'ruim' van de bus. Wij hadden het motel al gewaarschuwd dat wij laat zouden inchecken, dus toen wij om 21:00 uur aankwamen, was dat geen probleem. Wij kregen een mooie groot apartement, met keuken, slaapkamer en badkamer en installeerden ons in ons tijdelijke onderkomen. Alweer 12 uur gereisd, maar we zijn wel weer op een mooie plaats aan gekomen.