Naar Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Naar Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Naar Kampala

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

11 Mei 2010 | Oeganda, Kampala

Vandaag zijn we op weg naar Kampala, de hoofdstad van Uganda. Na een aantal voorbereidingen (2 nieuwe banden onder de auto, diesel tanken) zijn we eindelijk op weg naar ons nieuwe onderkomen. De weg naar Kampala is under construction en dat geeft een boel stof en gruis tijdens het rijden. Telkens moeten de ramen dicht en stuiteren we over de grintgedeeltes van de weg. Onderweg zien we weer veel dingen die ons bekend zijn uit Kenia; de talloze kraampjes langs de weg met groenten en fruit, vis, allerlei plaatselijke specialiteiten enz. We rijden even langs de universiteit om wat spullen van Joella te droppen en komen daarna aan in het druke Kampala. We hebben een soort huisje gehuurd in een buitenwijk van Kampala in de wijk Bugalowi. Het huis staat op het backpackers-terrein van Red Chilli, dezelfde organisatie als in Murchison N.P. Het is een jaren 60 huis met 2 enorme slaapkamers, een zitkamer, zitkeuken, keuken en natuurlijk een douche en wc. Het sanitair is gelukkig gerenoveerd, maar al het andere is in oude staat gebleven. We installeren ons in huis en gaan daarna een stukje van Kampala verkennen. Per taxibusje gaan we naar het blanke gedeelte van de stad en gaan eten bij Java's een keten die ook in Kenia filialen heeft. Alles smaakt prima en we lopen daarna nog even door het moderne winkelcentrum. Het is inmiddels 18:00 uur geworden en het verkeer zit muurvast. Honderden witte taxibusje bezetten de straten, bijgestaan door 4WD's van de andere weggebruikers. We besluiten een boda-boda te nemen naar ons hotel. Met z'n 2-en achterop een motorfiets door de spits van Kampala is werkelijk een belevenis. De motoren laveren met een flinke gang door het verkeer dat 3 dik op de weg staat. Soms gaan we over de stoep, daarna door de berm, vervolgens weer van links naar rechts over de rijbanen. Maar het moet gezegd worden, het is de snelste manier om door de spits te komen. En dat voor 1 Euro per Boda-boda. We zijn nog maar net aangekomen of het begint te storten van de regen. We nemen allemaal een douche en lezen nog wat terwijl de regen gezellig op het dak klettert.