Inpakken en (bijna) wegwezen! - Reisverslag uit Goes, Nederland van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Inpakken en (bijna) wegwezen! - Reisverslag uit Goes, Nederland van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Inpakken en (bijna) wegwezen!

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 April 2008 | Nederland, Goes

Het lijkt altijd maar een klein beetje werk: alle kleren inpakken en andere dingen die je normaal gesproken meeneemt voor een vliegvakantie. Maar we staan altijd verbaasd over de grote hoeveelheid spullen die ook nog een plekje in de koffer opeisen. Natuurlijk doen we het onszelf aan, maar toch. Maar alle spullen zijn inmiddels gepakt en we kunnen ook nog even genieten van het prachtige Nederlandse weer. Jellie probeert de tuin nog enigszins redelijk achter te laten en ik worstel mij door de administratie van Funds for Hope! heen. Morgenvroeg is echt vroeg-vroeg. Om 3:30 uur hopen we op te staan om daarna te vertrekken naar Düsseldorf. Om 9:15 staat ons vliegtuig op het schema om te vertrekken, waarna we om 21:00 uur arriveren aan de Kaap.

Als voorbereiding op onze vakantie in Zuid-Afrika hebben we ons een tijdje geleden een beetje 'ingelezen' over het land, de cultuur en de mensen van het land. Een boek dat de geschiedenis van Zuid-Afrika op een grondige manier weergeeft is 'Het Verbond' van James Michener. Vanaf de prehistorie tot aan de afschaffing van de apartheid wordt de geschiedenis van het land op indringende en uitvoerige wijze beschreven. Een aanrader, maar je moet wel over veel tijd beschikken……..Ook de ‘Insight Guides’ zijn aanbevolen lectuur als je jezelf wil verdiepen in de geschiedenis, cultuur, sport en gebruiken van Zuid-Afrika.

Daarnaast is de taal natuurlijk erg vermakelijk voor ons Nederlanders. De wijze waarop bepaalde zaken in het Afrikaans worden genoemd werkt ons vaak op de lachspieren, maar geeft bijvoorbeeld wel duidelijk het gebruiksdoel aan. Wat te denken van sitplekgordel (veiligheidsriem), bruismeel (zelfrijzend bakmeel) of babybroeikas (couveuse)? Andere bijzondere woorden zijn: verkleurmannetjie (kameleon), rekenaar (computer), kajuitbeambte (stewardess) en niet te vergeten grondboontjiebotter (pindakaas). Helemaal om te gillen zijn natuurlijk boetebessie (vrouwelijke parkeerwachter) droogskoonmaker (stomerij) en moltrein (metro).

Trouwens, in de maand mei staat Afrika in de belangstelling bij de TV-serie “Paul Rosenmöller en….de kracht van Afrika” Paul gaat in deze serie op zoek naar Afrikaanse succesverhalen. Dit keer eens geen Aids, armoede, stammenstrijd en honger, maar mensen die werken aan een Afrikaanse oplossing en aan een betere toekomst. De uitzendingen zijn op 6, 13, 20 en 27 mei op Nederland 2 (21:25 – 22:00 uur). Meer weten: www.dekrachtvanafrika.nl

• 28 April 2008 - 12:19

Marlies:

He Bert en Jellie,

Goed aangekomen daar in Zuid Afrika? Hoorde van Hananja dat jullie wel goed in vliegtuig gegaan zijn. Hoop dat het een geweldige tijd gaat worden.

Gods zegen,

Marlies

• 29 April 2008 - 19:09

Marjolein:

IK hoop dat jullie goed zijn aangekomen, geniet van elkaar.Fijne vakantie gewenst.
    Wil je nog aan de bingozeep denken??
    Dank je wel
    marjolein