Canal Walk - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Canal Walk - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Canal Walk

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

27 December 2006 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Woensdag 27 december 2006
De woensdagmorgen was bestemd voor Canal Walk, volgens Esther Weaver ‘het grootste winkelcentrum van het zuidelijk halfond’. Dat is beslist een understatement. Canal Walk is een enorm complex van winkels, restaurants, uitgaansgelegenheden enz. Volgens sommige vrouwen zal de hemel er zo ongeveer uit moeten zien, maar mannen hebben daar een totaal andere mening over……..J. We hebben een paar uren doorgebracht in kledingwinkels, schoenenwinkels en een christelijke boekwinkel. Ik (Bert) was inmiddels al afgehaakt en had me met een boek geïnstalleerd op een muurtje in het winkelcentrum. Na een quick cappuccino werd het weer tijd om naar huis te gaan, omdat we afgesproken hadden met Dennis & Marion om met hen naar Doornbach te gaan.
Doornbach is een (illegale) sloppenwijk waar ongeveer 10.000 mensen ‘wonen’. Voor westerse begrippen is het niet te geloven dat mensen hier willen wonen, maar als je geen keus hebt, is dit de enige manier om en dak boven je hoofd te krijgen in Kaapstad. Bijna 65% van de volwassenen hier heeft HIV/Aids terwijl 50 % van de kinderen geïnfecteerd zijn. Daar bovenop heeft 40% ook nog TBC. We kregen een ‘rondleiding’ door sloppenwijk waar criminaliteit hoogtij voert en waar elke week wel een moord wordt gepleegd. De politie doet alleen in uitzonderlijke gevallen nog iets en laat het verder maar begaan. Deze middag was het rustig en konden we ongehinderd onze ronde maken. Voor ons was het vergelijkbaar met de sloppenwijk “Kibera’in Nairobi, zij het dat de situatie hier op enkele punten ‘beter’ of in ieder geval anders was. Verschillende mensen in Doornbach hebben stroom, zij dat het illegaal afgetapt is. Ook hebben ze hier de beschikking over chemische toiletten en diverse watertaps. We kregen een goede indruk over hoe de situatie is en besloten om terug te keren naar de hoofdweg. Daar bekeken we nog even heel snel een ‘slagerij’ waar ze lamsvlees verkochten. De stank was er de oorzaak van dat we weer snel verder gingen.
Daarna gingen we met Dennis & Marion naar Waterfront, dat het trendy winkelcentrum annex uitgaanscentrum van Kaapstad is. Een groter contrast met Doornbach is volgens mij niet mogelijk. Omdat het in ZA zomervakantie is, was het extra druk in het centrum. Waterfront is ontstaan doordat er flink is geïnvesteerd in het voormalige havenkwartier van de stad. Oude pakhuizen, kades, achterbuurten en alles wat daarmee samengaat is omgebouwd tot een enorm groot modern winkelcentrum met allerlei restaurantjes aan het water en verschillende parkeergarages. De toeristenindustrie draait volop in dit centrum, wat goed te merken was. We zochten een plekje op het terras van het African City Grill restaurant, omdat we volgens Dennis in ieder geval iets van de Afrikaanse vleeskeuken moesten proberen. We bestelden o.a. Krokodil enAardvarken en kwamen tot de ontdekking dat we meer liefhebbers van Aardvarken dan van krokodillenvlees zijn……………J. Tijdens het eten vertelden Dennis & Marion ons over hun project in Dunoon en Doornbach. Zij zijn verantwoordelijk voor het daycare centrum van Wings of Hope en ook voor de kerk in Dunoon. Telkens weer komen wij onder de indruk van deze mensen, die alles in Nederland opgegeven hebben om hier in Kaapstad te dienen onder de minst bedeelden van deze wereld. Het lijkt allemaal zo relaxt en zonnig, maar de barre werkelijkheid is dikwijls anders. Na het eten liepen we nog wat rond in Waterfront, genoten van de straatoptredens en de kerstversiering en –verlichting in het centrum en gingen daarna weer huiswaarts.