Boot naar Bohol - Reisverslag uit Tagbilaran City, Filipijnen van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Boot naar Bohol - Reisverslag uit Tagbilaran City, Filipijnen van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Boot naar Bohol

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 December 2015 | Filipijnen, Tagbilaran City

Omdat we gisteren nogal lekker hadden getafeld, besloten we om vanmorgen alleen te ontbijten met brood en koffie. Om 9:30 uur checkten we uit het hotel en gingen per taxi naar de terminal van Oceanjet (pier 1). Helaas hadden we geen tickets per website gekocht en dat moesten we nu bezuren door 1 uur en 15 minuten in de rij te staan voor de ticket office. Het was ongehoord druk bij de terminal omdat wsl. veel mensen naar huis gingen na hun familie bezocht te hebben. Hier wordt tweede kerstdag niet gevierd, maar de meeste mensen hebben wel vrij. Nadat we tickets hadden veroverd, konden we de terminal fee betalen en doorlopen tot bij de gate. De Oceanjet boten zijn snelle boten die in 2 uur van Cebu naar Tagbilaran op het eiland Bohol, onze volgende bestemming, varen. Je kunt ook een goedkopere boot nemen, maar die doet er ongeveer 5 uur over. Om 11:40 uur mochten we inschepen en werd onze bagage op het achterdek geplaatst. Wij hadden een kaartje voor het openluchtdek gekocht, waar we een mooi uitzicht hadden op de haven en de zee. Het was niet helemaal vol en dat was maar goed ook, want de ruimte voor de stoelen was minimaal. Benedendeks zijn nog andere (binnen)ruimtes met airco. We installeerden ons met onze camera's voor de afvaart en voeren eerst rustig, maar daarna met een snelle gang de haven uit. Onderweg zagen we eerst nog wel de kust van het eiland Cebu, maar even later alleen het eiland Bohol in de verte en verder alleen maar water. Toch ging de tijd snel om en we arriveerden precies 2 uur later in Tagbilaran. Het bemachtigen van onze bagage was even moeilijk doordat de komende en de vertrekkende reizigers beide op de pier werden toegelaten. Dit gaf nogal verwarring omdat de ruimte op de pier zeer beperkt was. Maar even later konden we met onze koffers op zoek naar een taxi. Dit werd en zogenaamde tricycle, een omgebouwde motor met zijspan met overkapping en bagagevak achterop. Met 2 van deze vehikels werden we naar het resort gebracht, dwars door de stad en de prachtige omgeving van Tagbilaran naar het aan Bohol vastzittende eilandje Panglao.

Het favoriete vervoermiddel voor de Filipino's is de Jeepney; een stevige zelfgebouwde taxi met een vrachtwagenmotor. Deze werd vroeger uit de aanwezige Amerikaanse vrachtwagens gesloopt, tegenwoordig zijn het vooral Mercedes motoren. Het is de bedoeling dat je achterin 'binnenschuift' en plaats neemt op een van de 2 lange banken die overlangs zijn geplaatst. Er is niet veel hoogte binnen, dus je kunt alleen zitten. Als je snel bent kun je ook op de rijdende bus springen en achterop de brede treeplank staan. Bovenop het dak past veel bagage en ook voorop de bumper en aan de zijkant zijn ruimtes op spullen te plaatsen. Een Jeepney heeft open ramen boven de banken, die afgesloten kunnen worden met een zeil als het regent. met al behoorlijk functioneel allemaal. Je betaalt een kleine vergoeding voor de trip en je komt snel op de plaats van bestemming. Verder zijn er enorm veel taxi's. In een stad als Cebu City rijden ongeveer 8000 taxi's rond en dan heb je ook nog de zogenaamde multicabs, dit zijn een soort kleine Jeepney's. Een tricycle zonder motor, maar met aandrijving van menselijke kracht is een fietstaxi, een 'pedicab' Vooral in de kleinere stadjes en dorpen is dit het ideale vervoersmiddel; in de steden zijn ze verboden omdat ze het verkeer te veel ophouden. Verder zie je hier ook veel handkarren om allerlei spullen te vervoeren. Je kunt je wel voorstellen dat al deze vervoersmiddelen door elkaar voor een stevige verstopping in het verkeer kunnen zorgen. Steden als Manilla en Cebu City hebben hier dan ook veel last van.

We verblijven deze keer in een klein en eenvoudig resort. Het staat pal aan de kust en heeft een aantal kleine huisjes en appartementen. Wij hebben 2 huisjes naast elkaar direct aan het zwembad. Helaas is er aan deze kant van het eiland geen strand. In plaats daarvan is er rotskust met een trap naar beneden, zodat je wel in de zee kunt zwemmen en snorkelen. Verder is er een restaurant en een kleine tuin met picknickplaatsen. We installeerden ons in de huisjes en namen daarna een duik in het zwembad. Daarna gingen we wat uitrusten, want we hebben toch alweer 5 uren gereisd om hier te komen. Om 19:00 uur waren we door de eigenaars uitgenodigd op de Christmas party. De party bestond uit een buffet met natuurlijk een geroosterd varken (lechon). Als er geen varken bij een party of feestje is, dan stelt het feestje niet veel voor hier. Verder was er rijst en spaghetti, gebraden kip, goulash met lever, een soort tjap tjoy, verse vruchten, cocos en cake na. Alle gasten zaten aan tafels buiten gezellig te eten en te kletsen. Jammergenoeg begon het iets te regenen waardoor het feestje al vroeg werd beëindigd. We keken nog even bij de zee en gingen toen nog wat lezen in onze huisjes. Morgen gaan we eens kijken waar de beroemde witte stranden zijn........:-)