Dubois - Rawlins - Reisverslag uit Rawlins, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Dubois - Rawlins - Reisverslag uit Rawlins, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Dubois - Rawlins

31 Juli 2019 | Verenigde Staten, Rawlins

Nadat we alle spullen in de auto hadden geladen en getankt hadden, vertrokken wij om 9:30 uur richting Rawlins, zo’n 3,5 uur rijden vanaf Dubois. Het landschap wisselde voortdurend, al zagen we steeds weiden en vlakten die begroeid waren met Sagabrush. De koeien eten dit niet, maar eten het gras dat tussen deze lage struiken groeit wel. De bergen met sneeuw maakten plaats voor kale roodbruine bergen of granieten bergen met een dun laagje aarde. Soms hadden we weer een panoramisch uitzicht over de vlakten tussen de bergen. Het was onbewolkt toen we wegreden, maar al snel kwam er sluierbewolking, die later plaatsmaakte voor gewone wolken. De temperatuur was rond de 27 graden. Onderweg zagen we talrijke herten op diverse plaatsten langs de weg. Ze staken gelukkig niet de weg over, maar we zagen wel een karkas van een hert langs de weg liggen. We reden eerst over de US 26 naar het zuidoosten en namen daarna de US 287 en reden langs Fort Washakie, genoemd naar een opperhoofd van de Shoshone-indianen. In de buurt ligt ook een groot reservaat van de Native Americans (Shoshone- en Arapahostammen); het Wind River Indian Reservation, een enorme lap grond van zo’n 9 miljoen vierkante kilometer!!

Het was rustig op de weg, zo nu en dan werden we ingehaald door een grote vrachtwagen of een pick-up, het favoriete vervoermiddel in deze streek. Je kunt er een paardentrailer achter hangen of een veewagen, je kunt er zelfs een camper opzetten of erachter hangen, kortom een ideale wagen. De laadbak van deze pick-ups wordt ook gebruikt om boodschappen te doen, de koelbox mee te nemen of een grote hamer met palen in te vervoeren. Om 12:30 uur stopten we om te lunchen bij Split Rock, een historische berg in Wyoming. Deze granieten berg (2.200 m) heeft een kenmerkende v-vorm en was een herkenningspunt op de zogenaamde Oregon Trail, de weg die kolonisten, goudzoekers, mormonen, pony-express koeriers en anderen namen naar het Westen. Deze mensen trokken door de Sweetwater River Valley, een oost-west doorgang in de Rocky Mountains. Met hun paardenwagen, ossenwagens en handkarren trokken ze door deze vallei. Al deze kennis was te lezen op grote borden bij de parkeerplaats. Zelfs Buffalo Bill werd weer genoemd......;-)

We reden verder en volgden de US 287 totdat we Rawlins in het vizier kregen. Onderweg zagen we naast de gewone zwarte koeien ook een kudde longhorns, met hun prachtige grote hoorns en zo nu en dan een eenzame fietser, die over de vluchtstrook fietsten (erg gevaarlijk lijkt ons). In Rawlins was een omleiding om bij ons hotel te komen, maar om 13:30 uur stonden we al voor het gebouw. Helaas konden we nog niet inchecken, dus besloten we eerst naar de Walmart te gaan, benzine te tanken en de auto een wasbeurt te geven. Ook reden we even door het stadje en zagen een mooi stationnetje en een leuke kleine Main Street. Behalve een gevangenis-museum waren er weinig bezienswaardigheden. We reden terug naar ons hotel, checkten in en installeerden ons voor 1 nacht, want morgen reizen we verder naar Denver. Daarna gingen we lekker uitrusten en gingen we later in Rawlins op zoek naar iets te eten. Dat is hier in Amerika nooit een probleem......;-)