Capitol Hill - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Capitol Hill - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Capitol Hill

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

05 Augustus 2019 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Om 10:00 uur verlieten we ons hotel om op weg te gaan naar het Capitool, het centrum van de volksvertegenwoordiging van Amerika. De senaat en het huis van afgevaardigden zijn hier gevestigd. We namen de metro naar Capitol South en liepen naar het Capitool, een prachtig gebouw, geïnspireerd op de Sint Pieter in Rome. Het is gebouwd om te imponeren en dat lijkt ons aardig gelukt. Het lijkt wel of overal gebouwd en gerenoveerd wordt deze vakantie. Ook een vleugel van dit gebouw stond helemaal in de steigers. We liepen wat rond en vonden een tasje met inhoud op een bankje. Toen we het aan een politieagent wilden overhandigen, vertrouwde hij het maar niks en kwam heel langzaam dichterbij. Uiteindelijk pakte hij het aan om het even later weg te brengen. De 2 schietpartijen in Amerika van het afgelopen weekend zullen zijn vertrouwen wel geschaad hebben. Na enkele foto’s gingen we eerst naar de Thomas Jefferson Building van the Library of Congress. In deze bibliotheek liggen 162 miljoen documenten (boeken, geluidsopnamen, foto’s en landkaarten) opgeslagen; ik kan me daar geen voorstelling bij maken. Toen de Britten in 1814 de bibliotheek in de fik staken, verkocht Thomas Jefferson ongeveer 6000 boeken uit zijn privé-verzameling aan de bibliotheek. Het gebouw zelf is mooi ingericht met allerlei versieringen aan het plafond en aan de muren. Een gedeelte is geopend voor bezichtiging. Wij maakten een rondje door het gebouw, bekeken de tentoonstelling over de vroege Amerika’s (vooral over de Inca’s en de Azteken), de boeken die Thomas Jefferson heeft geschonken en de versie van de Gutenberg Bijbel. Deze eerste Bijbel die met behulp van boekdrukkunst werd gemaakt is gedrukt op perkament. De meeste Gutenberg Bijbels werden gedrukt op papier. Voor de grote leeszaal was een wachtrij, maar helaas mochten we alleen een blik hierin werpen. De mensen die hier lazen en werkten, mochten niet gestoord worden. Daarom maakten we maar een foto en gingen toen terug naar de hoofdingang.

Naast dit gebouw staat een ander belangrijk bouwwerk, namelijk The Supreme Court of the United States (het hooggerechtshof). Grote pilaren en bewerkte timpaan daarboven, grote beelden en enorme statige treden geven dit gebouw een groot aanzien. In dit gebouw nemen 9 rechters belangrijke beslissingen die te maken hebben met grondwettelijke zaken. De aanstelling van de rechters is niet onomstreden. Zo was er een tijdje geleden nogal wat rumoer rond rechter Kavanaugh, de laatst aangestelde rechter. Ze worden voor het leven benoemd, tenzij ze met pensioen gaan, terugtreden of worden afgezet. Iedereen kan een zaak voordragen aan het hof, maar de rechters beslissen zelf over de zaken zij behandelen. In principe alleen beroepszaken van lagere rechtbanken die te maken hebben met de uitleg van de grondwet. Op de begane grond was een tentoonstelling over het gebouw en de betekenis van de beelden en de versieringen. Daarnaast was er een film over het (belangrijke) werk van het hof en natuurlijk gangen vol met schilderijen van voormalige rechters. Op de eerste verdieping bevond zicht de Great Hall, met grote zuilen, maar verder geen enkele inrichting en natuurlijk de Courtroom. Deze was helaas voor onderhoud gesloten in de maand Augustus (je zult het maar treffen.......). Gelukkig had Jellie net een foto gemaakt van een maquette van deze zaal. We bezochten nog even de cafetaria voor een kopje koffie en daarna liepen we terug naar het Capitool. Aan de andere kant van het gebouw (kant van the Mall) is een mooie tuin en een prachtig uitzicht op het Washington Monument in de verte. We liepen even door het park, langs de Capitol Reflecting Pool en het standbeeld van U.S. Grant, de generaal en opperbevelhebber van de noordelijke staten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Het standbeeld van de generaal op zijn paard met aan de zijkanten beelden met scenes uit die oorlog stonden net voor de pool.

Het begon een beetje te betrekken, alhoewel het erg warm en drukkend bleef. In het park vielen de zogenaamde electric scooters op, een soort elektrische step die je met behulp van de Uber App kunt huren. Je ziet ze overal in de stad en het schijnt erg goed te werken (voor 9 dollar/uur te huur). De berijders rijden helaas op het trottoir en ze weten niet goed hoe ze aandacht moeten vragen voor hun komst........;-) Er schijnt wel een bel op te zitten. Wij liepen door naar het National Air and Space Museum, een gratis museum over lucht- en ruimtevaart. De ontwikkeling van de eerste vliegtuigen (speciale aandacht voor de gebroeders Wright) tot aan de opvolger van de Space Shuttle, ISS en alles wat daartussenin zit, was in hapklare brokken opgedeeld en gepresenteerd. Er waren speciale afdelingen voor kinderen, een IMAX-theater (niet gratis) en natuurlijk heel veel vliegtuigen en ruimtevaart-objecten. We liepen een ronde door dit museum en maakten een aantal foto’s, zagen een film over de laatste lancering van de Discovery en daarna ging ons kaarsje uit. Tijdens onze ronde was het licht begonnen te regenen en dat resulteerde in een verhoogd bezoekers-aantal. Toen wij echter het museum verlieten was het droog en liepen wij naar het dichtstbijzijnde metrostation. Onderweg keken we nog even bij het Museum of the Bible, dat we morgen willen bezoeken en gingen nog iets eten. Om 18:00 uur waren we weer bij ons hotel en gingen we lekker uitrusten.

• 06 Augustus 2019 - 04:32

Elizab...:

Terwijl jullie de ontwikkeling in Amerika bekijken, hebben wij ook een primeur gezien, een Fransman op de step door de lucht over het kanaal gevlogen, je houdt het niet voor mogelijk. hoop jullie spoedig weer te zien. Elizabeth