Aberdeen-Bloemfontein - Reisverslag uit Kempton Park, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Aberdeen-Bloemfontein - Reisverslag uit Kempton Park, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Aberdeen-Bloemfontein

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

08 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Kempton Park

Dinsdag 6 mei waren we al vroeg uit de veren. We kregen een standaard Engels ontbijt voorgeschoteld bestaande uit bacon & eggs, worstjes, tomaten en toast met jam en koffie/thee. We zullen niet erg afvallen deze vakantie……;-) Om 8:30 uur reden we Aberdeen uit op weg naar het 55 km verder gelegen Graaff-Reinet. Het waaide heel erg hard, maar de zon stond al te stralen aan de hemel, een combinatie die bij ons niet zo vaak voorkomt. Onderweg kwamen we onze eerste zebra’s tegen (nee, niet de oversteekplaatsen, maar de dieren) en zo nu en dan enkele aapjes langs de weg. Graaf-Reinet is een historische- en belangrijke godsdienstige plaats voor de boeren en voortrekkers uit het verleden. In Graaff-Reinet kwamen ze van heinde en ver samen om het zogenaamde ‘Noenmaal’ te vieren, bij ons bekend als heilig avondmaal. Naast de godsdienstige invulling, was dit ook het uitgelezen moment om elkaar weer te ontmoeten en nieuwtjes uit te wisselen. De boeren en voortrekkers waren sterk gericht op het Oude Testament en beschouwden zichzelf als het uitverkoren volk. Afrika was het beloofde land, dat hen door God was gegeven. De zwarte inwoners waren in hun ogen afstammelingen van Cham, de zoon van Noach. Het samenkomen tijdens het noenmaal gaf hen kracht om in moeilijke omstandigheden door te gaan. De kerk van Graaf-Reinet is dan ook het middelpunt van het stadje. Een prachtige oker met witte kerk in een groene omgeving. Daarnaast zijn er een groot aantal historische gebouwen en zelfs een hele straat die tot cultureel erfgoed is uitgeroepen (Stretch’s Court). We maakten een rondwandeling door het centrum van het stadje, bekeken de gebouwen en bezochten een internetcafé. Daarna sloegen we de nodige voorraad eten, drinken en benzine in en reden verder in de richting van Bloemfontein onze volgende bestemming op ongeveer 500 km afstand.

We bestegen enkele bergpassen van ongeveer 1400 en 1800 meter en genoten van het uitzicht. Na ongeveer 100 km kwamen we in…………Middelburg! Op dezelfde wijze geschreven als zijn Zeeuwse evenknie, maar niet zo groot en zeker niet zo gezellig. We reden er snel doorheen. Bij Colesberg verlieten we de N9 en kwamen we op de N1, de belangrijkste route van de Kaap naar Jo’burg. Ons volgende doel was het Gariep-stuwmeer. Dit is een stuwmeer in de Oranjerivier (genoemd naar de prins van Oranje) de grootste en breedste rivier van Zuid-Afrika. Het stuwmeer is dan ook de grootste van Zuid-Afrika en dit stuwmeer stond gelukkig niet droog…… We reden er een stuk omheen, maakten enkele foto’s en reden toen de N1 weer op. Deze hoofdader werd op verschillende plaatsen opnieuw geasfalteerd en dat hield behoorlijk op. Telkens moesten we wachten omdat er maar 1 rijstrook beschikbaar was. Na al deze stops moesten we de volgende hindernis nemen; een colonne vrachtauto’s inhalen die langzaam de bergen opklom. Daarna kwamen in een nieuw gebied. Een hoogvlakte begroeid met bruingeel gras waar zo nu en dan een kudde koeien en schapen graasde. Dit gaf ons het gevoel op de Afrikaanse Prairie te zijn beland. Geen bomen of struiken, alleen maar gras zover het oog reikte. De wind was langzamerhand wat afgenomen en wij reden om 16:00 uur Bloemfontein binnen. We vonden een B&B aan de rand van het centrum, goed beveiligd met bewaakte parkeerplaats. Wij mochten zelfs de auto in de garage zetten. We wandelden naar het winkelcentrum Waterfront en gingen daar eten. Daarna gingen we terug naar onze kamer, stookten de kachel op, want de nachten beginnen kouder te worden. Morgen rijden we naar de agglomeraat Johannesburg/Pretoria, waar onze familie woont.

Trouwens, iedereen bedankt die iets heeft laten horen via sms, email of weblog. Via deze moderne techniek kunnen we een beetje bijblijven. Weet je trouwens dat rekenaar, e-pos, aanhegsel, stiffie en webwerf Afrikaanse woorden zijn voor computer, email, bijlage, diskette en website?

Sien jou later!

• 08 Mei 2008 - 19:20

Joella:

Maaaaaan, heb je een geschiedenisboekje naast je liggen als je je blogs schrijft of heb je dat allemaal onthouden van Het Verbond? Anyway, it motivates me om weer door te lezen, ben bijna op de helft.. ;-)