Bloemfontein - Reisverslag uit Kempton Park, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Bloemfontein - Reisverslag uit Kempton Park, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Bloemfontein

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

08 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Kempton Park

We ontwaakten op woensdag 7 mei om 7:00 uur vanwege het verkeer op de straten van Bloemfontein. We ontbeten ‘continental’ met cereals en brood en pakten onze spullen in de auto. We vertrokken richting centrum Bloemfontein om hier een kleine stadswandeling te maken. Bloemfontein is de hoofdstad van de provincie (oranje) Vrijstaat en tevens zetel van de rechtsprekende macht. Het heeft een duidelijk Brits karakter omdat tijdens de Tweede Boerenoorlog de stad bezet werd door Britse troepen en daardoor gevrijwaard bleef van verwoestende oorlogshandelingen. Er staan een aantal oude gebouwen in de President Brand Street, een van de mooiste oude straten van Zuid-Afrika. Dit zijn het oude regeringsgebouw, de oude presidentswoning en even verderop de prachtige kerk met zijn 2 torens. Daarna reden we de stad uit op weg naar Johannesburg dat op 400 km afstand van Bloemfontein ligt. Het wordt een beetje eentonig deze reis door de vlakten van Zuid-Afrika. We reden door een afwisselend gebied en hoe dichter we bij Joburg kwamen, hoe meer groen er in het landschap kwam. Eerst een paar struiken, maar later bomen en bossen. Ook de bedrijvigheid nam steeds meer toe. Waren er eerst alleen maar koeien en schapen te zien, nu ook akkerbouw en dichtbij Joburg de hoogovens van Vanderbijlpark.

De eerste townships van Joburg maakten hun opwachting en ook de eerste grote bergen met afval van de goudmijnen. De arme en rijke kant van Johannesburg dienden zich onmiskenbaar aan. Ook aan het verkeer bemerkten we dat we een van de drukste steden van Afrika naderden. We reden door dit drukke verkeer naar Kempton Park, één van de voorsteden van Joburg, de stad waar een gedeelte van onze familie woont. We moesten even zoeken, maar arriveerden om 15:00 uur bij oom henk en tante Bé, waar we hartelijk ontvangen werden. De tijd daarna werd besteed aan bijpraten met de familie en uitrusten. We hebben inmiddels 2000 km achter de kiezen en er volgen er nog enkele……… Morgen is ook een rustdag en vrijdag gaan we op reis naar het Krugerpark, of zoals de Afrikanen zeggen, de Kruger wildtuin of kortweg Kruger. Oom Henk onthulde voor ons stad met de langste Afrikaanse naam. Deze stad heet: Tweebuffelsineenskootmorsdoodgeschietfontein. Tegenwoordig noemt men de stad kortweg Twee Buffels (waarschijnlijk vanwege het gebrek aan lange plaatsnaambordjes).

Het weer is lekker hier, elke dag ongeveer 25 graden, maar wel koude avonden en nachten.

• 09 Mei 2008 - 07:05

Nel Suk:

Hallo Bert en Jellie zo te merken gaat het goed daar en genieten jullie.
    Wat een prachtige kerk zeg geweldig,en het lijkt me ook een heel gezellige stad.
    En weer prachtige verhalen,heel leuk.Het weer is hier heel erg lekker wij hebben hier ook wel een vakantie gevoel hoor.
    Ze zeggen dat het ook nog even zo blijft zalig.
    Nou geniet maar lekker en de groetjes van de Sukjes.