Krugerpark - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Krugerpark - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Krugerpark

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

11 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Op zaterdag 10 mei stonden we om 6:00 uur op, ontbeten en pakten onze spullen in. We reden het Kamp uit en reden eerst een rondje om het kamp. Hier spotten we een paar bavianen, koedoes en giraffes. Daarna reden we richting Skukuza, het hoofdkamp van het park. We stopten bij een meertje waar een nijlpaard en een krokodil in het water lagen. Op de oever zagen we een wolnekooievaar. Daarnaast zagen we nog een aantal bokkies op de oever ronddartelen. Na dit meertje volgde een ander meertje waar op dat moment niets te doen was. We reden terug en zagen een auto staan naast de zandweg. Nieuwsgierig reden we naar de auto toe en we werden aangenaam verrast door een grote kudde olifanten die door de struiken bijna recht op ons af kwam. De kudde bestond uit oude en jonge dieren en liep al etend vlak voor ons over de weg op weg naar de drinkplaats bij het meer. We maakten eerst een paar foto’s en reden toen terug naar het meer waar de eerste dieren al bij het water aankwamen. De eerste dieren begonnen met drinken, maar even later volgde een bad en enkele dieren gingen zelfs helemaal onder water! De kudde werd even later gevolgd door een andere en op een gegeven moment telden we een totaal van dertig olifanten. Na het waterbad liepen de olifanten door en namen daarna een modderbad. We verlieten de grote dieren toen ze bijna uit het zicht waren op weg naar andere verrassingen. Die lieten niet lang op zich wachten. We zagen eerst een aantal witte neushoorns, daarna giraffes, olifanten, wrattenzwijnen en een aantal solitair levende buffels. Deze soort buffels zijn gevaarlijk omdat ze uit de kudde zijn gestoten en alles aanvallen wat hen bedreigd. Ze zijn eigenlijk het gevaarlijks van de ‘big five’ (olifant, leeuw, neushoorn, luipaard en buffel).

Bij Mathekenyane, een hoge heuvel midden in het veld konden we met de auto de heuvel oprijden en mochten we uit de auto om de benen te strekken. We konden kilometers ver kijken, maar geen dieren ontwaren in het veld rondom ons. De temperatuur was inmiddels gestegen tot boven de 30 graden. We daalden af en vervolgden onze rit naar Skukuza. Het Krugerpark is ongeveer zo groot als de staat Israel en de maximum snelheid is 50 km op de ‘teerweg’ (asfaltweg) en 40 km op de ‘dirt roads’ (meestal zandwegen). Je kunt begrijpen dat afstanden niet snel worden afgelegd, zeker wanneer je vaak stopt om dieren te bekijken.

Om 12:00 uur kwamen we aan in Skukuza en namen de tijd om te toiletteren, te eten en inkopen te doen. Dit is het grootste kamp van het park, geschikt om 1000 mensen onderdak te bieden en erg mooi gelegen aan de rivier. We liepen nog wat rond, maakten wat foto’s en gingen toen op weg naar Satara, 90 km verwijderd van Skukuza. Satara ligt veel noordelijker gelegen en veel kleiner. Onderweg werden we wederom verrast door giraffes, olifanten, en een ‘zeekoe’ (nijlpaard). Eerst volgden we de rivier en zagen keer op keer verschillende dieren, maar daarna werd de omgeving droger en droger. De meeste poelen en rivieren waren uitgedroogd en ook de dieren lieten zich minder zien. We zagen nog enkele koedoes en bokkies en bij een bijna uitgedroogd meer een olifant, een giraf, enkele buffels en zebra’s. We naderden Satara en vlak voor het kamp zagen we nog enkele Gnoes de weg oversteken. Deze beesten worden in het Afrikaans ‘wildebeest’ genoemd. We reden het kamp binnen om 16:00 uur. We waren al weer 10 uur op pad. Genoeg gedaan dus en tijd voor uitrusten, douchen, eten en ontspannen. Morgenvroeg beginnen we met een ‘sunrise-drive’ om 5:00 uur.

Sien jou later!