Masaka - Masindi - Reisverslag uit Masindi, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Masaka - Masindi - Reisverslag uit Masindi, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Masaka - Masindi

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 Mei 2010 | Oeganda, Masindi

Het is vandaag donderdag en onze reisdag naar het Murchison National Park in het Noordwesten van Uganda. Na een tijdje zoeken en onderhandelen hebben we via het hotel een 4WD Toyota Hilux kunnen huren met chauffeur. De wegen naar en zeker in het park zijn zogenaamde dirt roads; verharde wegen van rode aarde. Deze wegen zitten soms vol met verraderlijke kuilen en andere hobbels, waardoor een 4WD echt noodzakelijk is. We verlaten om 9:30 het hotel, uitgezwaaid door het halve personeel. We hebben voor de hele reis voldoende voorraad water, fruit en diesel ingeslagen en rijden eerst naar Kampala. Onderweg maken we veel foto’s van alle activiteiten die zich naast en op de weg afspelen; verkoopstalletjes met vis uit het Victoriameer, groenten en fruit, djembe’s, tweedehands kleding, meubilair, werkelijk teveel om op te noemen. Iedere streek heeft zijn eigen specialiteit. We passeren Kampala, dat gelukkig in het bezit is van een aantal rondwegen, zodat we niet door het overvolle centrum hoeven te rijden. Daarna eten we chapati in een lunchroom naast een benzinestation en vervolgen onze weg naar Masindi.

Halverwege Masindi begint de verkeersintensiteit aanmerkelijk minder te worden. Al het verkeer is gericht op Kampala en de route naar het noorden en naar Sudan is minder populair. In Masindi liggen de laatste geasfalteerde wegen en de rest van de weg bestaat uit dirt roads. Ook het aantal benzinepompen ten noorden van deze stad is aanmerkelijk minder (1 benzinepomp in het park). Daarom gooien we de tank weer vol in Masindi en maken een sanitaire stop. Wanneer de chauffeur de auto opnieuw wil starten, komt er alleen maar een doffe klik vanonder de motorkap en verder oorverdovende stilte……….;-) Volgens de chauffeur moeten we ons geen zorgen te maken, want het is waarschijnlijk maar een kapotte zekering. Maar als na een tijdje een opgetrommelde monteur constateert dat het toch de startmotor betreft, beginnen we ons toch zorgen te maken. Het is inmiddels half vijf geworden en met vereende krachten wordt de startmotor gedemonteerd, vakkundig uit elkaar gesloopt en beoordeeld. Alle onderdelen worden ontvet en de contactelementen vervangen door nieuwe. Joella heeft inmiddels contact gezocht met het restcamp in het park om te melden dat we later komen en ook het personeel van de toegangspoort gemeld dat we eraan komen. De startmotor wordt weer gemonteerd en 2,5 uur later zijn we weer op weg naar het park. Door de onverharde wegen schieten we minder op maar een kwartier voor sluitingstijd rijden we door de toegangspoort naar binnen. We moeten er niet aan denken dat de startmotor het in het park had begeven want daar is natuurlijk geen garage te bekennen.

In het donker rijden we nog 2 uren door het park naar Red Chilli Restcamp, waar we een family banda (huisje) hebben gehuurd. Gelukkig is de keuken van het restaurant nog open en genieten we van een bord rijst met groenten en noten. Het kamp is een unfenched camp en er is dus geen hek om het kamp gezet. We worden gewaarschuwd dat de dieren in en uit het kamp kunnen lopen en dat we oog in oog met hen kunnen komen te staan. Gelukkig zitten de meeste gevaarlijke dieren aan de overkant van de rivier, zodat we alleen moeten oppassen voor nijlpaarden en everzwijnen. Toch niet helemaal gerustgesteld zoeken we voorzichtig in het donker onze banda weer op………….;-)