Murchison Falls National Park - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Murchison Falls National Park - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Murchison Falls National Park

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 Mei 2010 | Oeganda, Kampala

Vrijdagmorgen zijn we om 5:45 wakker en staan in het donker op. De stroom in dit restcamp wordt pas om 9:00 uur ingeschakeld en dus moeten we ons behelpen met kaarsen om ons aan te kleden en op te frissen. Jellie en Hananja zijn vannacht wakker geworden van grazende nijlpaarden buiten onze banda. Het was jammer genoeg te donker om ze te kunnen zien. We lopen in het donker eerst naar naar het restaurant om onze bestelde ontbijtpakketjes op te halen en daarna naar de auto waar onze driver al klaar staat. We rijden naar de ferry die ons naar de overkant zal brengen. Terwijl de zon langzaam opkomt genieten wij van het uizicht en ons ontbijt. We zitten op een betonnen rand aan de oever van de Nijl, gadegeslagen door enkele slaperige nijlpaarden en bavianen die op de resten van ons ontbijt uit zijn. Al snel komen er meer safaricars om overgezet te worden en om 7:00 uur worden de motoren van de ferry gestart en vervuld een oorverdovend gebulder de rustige morgen. Er kunnen maximaal 8 auto’s per overtocht mee, waarbij de passagiers uit de auto’s moeten. De ferry zelf is niets meer dan een paar aan elkaar gekoppelde bakken met 2 krachtige dieselmotoren, die onafhankelijk van elkaar bestuurd moeten worden, wat wel enige communicatie van de bestuurders vergt.

In de ochtendzon rijden we door het prachtige park, dat uit verschillende gedeeltes bestaat; savannes, zones met struiken en ook bosachtige gebieden. Onze chauffeur heeft nog weinig ervaring met safari’s en wil met een noodgang door het park rijden. Nadat we hem de elementaire dingen van een safaritocht hebben bijgebracht door middel van Engels en gebarentaal, begint hij het ook leuk te vinden om dieren op te sporen en gade te slaan. We hebben een open dakje in de wagen en dit wordt goed gebruikt om vanuit te filmen en te fotograferen. Er zijn verschillende tracks in het park die allemaal naar de delta van de Nijl voeren. Op dat punt stroomt de Victorianijl in de Albertnijl en stromen ze samen door Sudan en Egypte om uiteindelijk in de Middelandse zee uit te monden. We zien heel veel giraffes, allerlei soorten herten, vogels, vlinders en buffels. In de buurt van de delta krijgen we een kudde olifanten in het oog, die we een tijdje blijven volgen. Enkele olifanten staan met hun poten in het water om zich daar te goed te doen aan de waterplanten. Een prachtig gezicht met op de achtergrond vissers die vanuit hun bootjes hun netten in het water gooien en weer inhalen. We zoeken nog een tijdje naar een leeuw, die gezien is door een andere safaricar, maar keren terug naar de ferry zonder hem gezien te hebben. Om 12:00 uur nemen we de ferry naar ons restcamp, rusten daar wat uit en eten in de schaduw van het makuti dak van het restaurant.

Om 14:30 schepen we in voor een nijlsafari van Wild Frontiers. De boot heeft plaats voor maximaal 14 personen, maar wij zitten samen met 5 Amerikanen in het schuitje. De gids neemt alle tijd om ons alles te vertellen over de dieren die we onderweg spotten. Het is bijzonder leuk om vanaf het water de dieren te zien die komen drinken uit de Nijl. We zien natuurlijk heel veel nijlpaarden, die meestal alleen hun gebrom of gesnuif laten horen en in een enkel geval bijzonder agressief op een andere boot aanvallen. Gelukkig voor de inzittenden heeft de boot een sterke motor………;-)
De olifanten laten zich niet van de wijs brengen als we langs varen, behalve als ze jongen hebben. De meeste vogels zijn al lang gevlogen als we dicht in hun buurt komen, maar de buffels en de krokodillen willen van geen wijken weten. De eersten nemen een dreigende houding aan en briesen in onze richting en de laatsten duiken meteen het water in om onder de boot te kijken. Alle ledematen binnenboord houden is de uitdrukkelijke opdracht van de gids.

Na anderhalf uur varen bereiken we het doel van onze tocht, de Murchison watervallen, waar ook het park naar is genoemd. Vanuit de boot hebben we een prachtig uitzicht op de watervallen die met een donderend geraas en met veel schuim- en nevelvorming zich naar beneden storten. We meren af aan een groot rotsblok midden in de rivier en nemen daar mooie foto’s. Daarna gaan we via de andere oever langzaam terug naar ons startpunt. Onderweg krijgen we nog een staartje van een tropische bui te verwerken en na drie uur varen arriveren we weer bij de ferry.

In het kamp aangekomen bestellen we eerst wat te drinken en reserveren we alvast ons diner en daarna gaan we lekker douchen. Daarna smeren we ons in met Deet (anti-insectenmiddel) en gaan lekker dineren en de dag nog eens doornemen. We sluiten af met een lekkere Ugandese filterkoffie of thee. Om 21:00 uur gaan we slapen want het was een vermoeiende dag en morgen moeten we weer vroeg op.