Grand Teton NP - Reisverslag uit Dubois, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Grand Teton NP - Reisverslag uit Dubois, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Grand Teton NP

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

29 Juli 2019 | Verenigde Staten, Dubois

Vandaag gingen we vertrekken uit het Yellowstone Park. Na het ontbijt en inpakken van de koffers, sleepten we alles weer de auto in voor de reis naar het Grand Teton NP. Het was koud en het motregende. We reden vanuit West-Yellowstone voor de laatste keer het park in en namen de weg naar Madison en daarna naar de Old Faithful. Wat we nog niet vermeld hebben is het feit dat de wegen in Yellowstone slecht zijn. Dit zal wel komen door de grote temperatuursverschillen en de sneeuw die in de winter valt. Sommige wegen in het park zijn dan ook van november tot mei gesloten voor het verkeer. De wegen worden wel gerepareerd, maar er ontstaan toch weer kuilen en butsen in de weg, waardoor de rit niet aangenaam verloopt. Daarbij zijn wij op twee plaatsen grote wegwerkzaamheden tegengekomen, die voor oponthoud zorgden.
Bij de West Thumb, een gedeelte van het Yellowstone Lake stopten we bij het Geyser Basin. Daar lagen een aantal warmwaterbronnen en geisers vlakbij de oevers van het meer. We liepen hier over het plankenpad een rondje langs de warmwaterbronnen, maar deze waren niet mooier dan die we al gezien hadden. Wel maakten we nog wat foto’s van een aantal ganzen in het meer. Bij Grant Village kochten we een beker koffie en reden daarna om 12:00 uur langs het Lewis Lake en door de South Entrance het park uit. We zagen dat er veel meer auto’s het park binnenreden dan dat er uit het park reden. Omdat het Grand Teton NP eigenlijk aan het Yellowstone vastzit, verwachtten wij een ingang voor het nieuwe park te zien te krijgen. Deze kwam er tot onze verbazing niet. We zagen wel een welkomstbord, waar we een foto maakten. Ook in het begin van dit park werden we ‘verrast’ door een heel gebied met afgebrande bomen. Het bleef miezeren en zo nu en dan kwam er een steviger bui, dus was het niet aangenaam buiten.

Het Grand Teton NP bestaat eigenlijk uit een lange bergrug met een aantal bergen die (bijna) 4000 meter hoog zijn. Deze bergen zijn erg ruig, ruw en puntvormig aan de top. Op de toppen ligt sneeuw, dus dat is een mooi gezicht. Aan de oostkant zijn een aantal gletsjermeren, waarvan Jackson Lake het grootste is. Dit is een kunstmatig stuwmeer gevormd door een dam in de Snake River. Bij Willow Flats Overlook stopten we om de bergen in de verte te bewonderen. De zon scheen in de verte op de bergen, maar bij ons was het grijs en bewolkt. Ook hier werden we gewaarschuwd voor beren op de weg. We reden verder en namen bij Jackson Lake Junction de Teton Park Road. Het eerste gedeelte mochten we niet stoppen omdat hier beren konden oversteken; helaas niet toen wij er langsreden. Daarna stopten we bij de stuwdam, maar die was niet erg hoog en zeker niet bijzonder. Een eindje verder namen we de weg omhoog naar de Signal Mountain. Deze weg leidde naar een uitzichtspunt op 2355 meter. Toen we daar aankwamen begon het steeds harder te regenen en was het uitzicht jammergenoeg niet erg mooi. We reden de berg weer af en besloten niet meer verder te gaan, maar direct door te rijden naar ons volgende onderkomen, een huisje bij een ranch in Dubois. Dit plaatsje ligt op 1 uur rij-afstand van Grand Teton. Daar kwamen we om 15:30 uur aan. We checkten in en pakten onze spullen weer uit. De ranch heeft een aantal huisjes en een groot aantal plaatsen voor Campers. Daarnaast kun je er paardrijden, BBQ-en en vissen in de rivier. We verkenden even de omgeving van de ranch en verbaasden ons over de grootte van de campers en RV’s die hier stonden. sommige waren ook nog uitgeschoven aan de zijkanten. We reden daarna naar het ‘centrum’ van Dubois. Er wonen net geen 1000 inwoners in dit stadje, dus de voorzieningen zijn navenant. We liepen ook hier even rond, bekeken enkele winkeletalages en gingen toen wat eten. Daarna gingen we lekker uitrusten in ons huisje. Het weer is wat opgeknapt en de zon schijnt, dus hopelijk is dat een goed voorteken voor morgen.