Oude Stad - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Oude Stad - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Oude Stad

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

25 April 2015 | Israel, Jeruzalem

Om 8.00 uur stonden we naast ons bed. We hadden een rustige nacht of een goed geïsoleerde kamer, want er klonk weinig lawaai vanaf de straat. Vanaf ons balkon konden we op de straat kijken waar al diverse mensen langs liepen. We zagen veel orthodoxe Joden in vol ornaat op weg naar de synagoge of de klaagmuur. We ontbeten en gingen toen eerst op zoek naar een supermarkt. Dat bleek een hele opgave, want vanwege de Sabbath waren bijna alle winkels in onze wijk gesloten. We vonden een kleine geopende supermarkt en kochten wat spullen voor onze lunch etc. Nadat we deze spullen naar ons appartement hadden gebracht, gingen we via Jaffa Road op weg naar de oude stad van Jeruzalem. Omdat de tram ook niet op Sabbath rijdt, liep iedereen op het midden van de weg. We bereikten de Jaffa Poort, waar we een paar foto's maakten van de omgeving en de poort natuurlijk. Naast de eigenlijke poort is een gedeelte uit de muur gehakt omdat in 1898 de Duitse keizer Wilhelm II de stad per koets binnen wilde rijden. Dat zouden ze tegenwoordig zeker niet meer toestaan! Ons eerste doel in de stad was de Heilige Grafkerk. Via de soek (soort openluchtmarkt in de straten van de oude stad) wandelden we richting de belangrijkste kerk van het Christendom. Onderweg keken we onze ogen uit naar allerlei spullen die ons werden aangeboden in de soek. Veel christelijke souvenirs, maar ook heel veel andere hebbedingetjes. Jammer dat er niets geprijsd is, zodat je altijd moet gaan onderhandelen. We bereikten de Heilige Grafkerk via het plein voor de hoofdingang. De kerk is geplaatst rond de heuvel van Golgotha waar Jezus is gekruisigd. Op deze plaats zou hij ook zijn begraven, maar dat wordt betwist. Zes belangrijke stromingen binnen het christendom hebben een eigen kapel of ruimte in deze kerk, waar ze hun eigen diensten houden. Het was ontzettend druk in de kerk en er stond een hele lange rij voor het graf van Christus. Bij de ingang ligt de zogenaamde steen van de balseming, waar het balsemen en in doeken wikkelen van Jezus wordt herdacht. Heel veel orthodoxe christenen knielen voor deze steen en kussen hem. De kerk is aan de binnenkant prachtig gedecoreerd met veel mozaïeken en heeeel veel lampen. In iedere kapel werd wel een dienst gehouden en dat gaf toch wel een extra dimensie aan het bezoek. Jammer dat het allemaal apart moet...... In de kapel van Adam (zijn schedel zou op deze plaats begraven zijn) is een scheur in de rots van Golgotha te zien, die ontstaan zou zijn tijdens de aardbeving die plaatsvond toen Jezus stierf. Omdat het ons veel te druk was, besloten we buiten nog even op de trappen in de zon te gaan zitten. Ook hier was het erg druk, maar de zon scheen en het werd al lekker warm (rond 20 graden). We besloten daarna om de Via Dolorosa in omgekeerde richting af te lopen. Dit moet een indrukwekkende gebeurtenis zijn, ware het niet dat langs de hele route ook een uitgebreide slinger van winkeltjes is gevestigd. De ware Via Dolorosa ligt waarschijnlijk een aantal meters onder het puin van deze stad die ongeveer 10 keer is verwoest en weer opgebouwd. Onderweg kwamen we een aantal groepen pelgrims tegen die een kruis door de straten droegen, soms in stilte, maar soms ook onder het zingen van liederen. We dronken een kopje cappuccino tegenover de Lutherse Verlosserkerk en wandelden daarna langs enkele kruiswegstaties, zoals de plaats waar Simon van Cyrene wordt bevolen om het kruis te dragen en de Ecce homoboog waar Pilatus, 'zie de mens' gezegd heeft. We eindigden op de plaats waar Jezus werd veroordeeld, bespot en met doornen werd gekroond (het eigenlijke begin van de route). We wilden graag het bad van bethesda bezoeken, maar omdat de Sint-Annakerk gesloten was, liepen we door naar de Leeuwenpoort. Daar was een Arabische markt bezig, maar die werd net door de politie ontbonden. Iedereen was in rep en roer en de verkopers liepen met hun hele kraam weg voor de politie. Wel een tegenstrijdigheid na de devote Via Dolorosa. We vroegen aan een paar mannen wat er aan de hand was. Ze wilden eerst niet met ons praten, maar nadat we de enige woordjes Arabisch die we kenden hadden gesproken, ontdooiden ze wat en met handen en voeten legden ze uit dat ze de politie maar overdreven vonden handelen. Via de leeuwenpoort kwamen we buiten de oude stad met uitzicht op de olijfberg. We liepen onderlangs de muur van de tempelberg over een Islamitische begraafplaats naar de Gouden Poort. Volgens de Joodse traditie zal de messias door deze poort Jeruzalem betreden. De moslims hebben deze poort in de 16e eeuw afgesloten en dichtgemetseld. Vervolgens hebben ze aan de buitenkant graven aangelegd. Aan de overkant van het dal van Josafat hadden we uitzicht op de olijfberg en de duizenden Joodse graven die daar liggen. Deze liggen zo dicht mogelijk in het dal, omdat de mens op de Dag des Oordeels daar zal verrijzen uit de dood. We hadden een prachtig uitzicht op de kerken die op de olijfberg staan, waaronder de Russische M. Magdalena kerk met zijn uivormige gouden koepels. Daarna zagen we de zogenaamde graven van Zacharia en Josafat en Absalom. Dat deze personen ook daad werkelijk hier liggen begraven wordt betwijfeld. Via de Mestpoort kwamen we weer in de oude stad en liepen naar de Klaagmuur. Hier was een strenge controle door een veiligheidshek en poortjes zoals bij een vliegveld. We mochten geen foto's maken bij de klaagmuur, vanwege..........Sabbath en daar werd streng op toegezien. Zelfs telefoneren was niet toegestaan op het hele plein. We klommen wat hogerop aan de overkant van het plein en maakten daar nog wat foto's van de Klaagmuur en de gouden koepel van de Rotskoepel. Vanaf deze plaats liepen we door de oude stad weer naar de Jaffa Poort en langzaamaan terug naar ons appartement. Eerst maar eens wat eten.......

• 25 April 2015 - 17:58

Marlies:

Hey Bert en Jellie,
    Jullie hebben al een interessante tocht achter de rug zeg. Leuk. Geniet er maar lekker van. Ik geniet van jullie verhalen.

Veel plezier nog.

Liefs,