A day at the beach - Reisverslag uit Netanya, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu A day at the beach - Reisverslag uit Netanya, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

A day at the beach

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 Mei 2015 | Israel, Netanya

Omdat we wel toe waren aan wat rust, hadden we vandaag een stranddag en dat beviel buitengewoon goed. Netanya is een echte badplaats en heeft 12 km strand en daar kunnen heel wat mensen op liggen. Wij probeerden wat uit te slapen, wat overigens niet lukte, vanwege al het lawaai op de boulevard, maar dat terzijde...... Daarna deden hielden we een langzaamaan-actie en haalden boodschappen. Na de lunch vertrokken we richting strand. We huurden twee luie strandbedden en een parasol en installeerden ons in de zon. We namen zo nu en dan en duik in het zilte nat en vermaakten ons verder met lezen, koffie drinken en zonnebrand smeren. Naast ons werd er voortdurend Frans gesproken. Ook verder in de stad zie je veel reclameborden, opschriften en aanduidingen in deze taal. De immigratie van Joden uit Frankrijk stijgt nog steeds, zeker na de afgelopen aanslagen in Parijs. Er komen jaarlijks zo'n 20.000 Joodse immigranten naar Israël, waarvan er zo'n 5.000 uit Frankrijk komen. Heel veel van deze Franssprekende komen naar Netanya. De Israëliërs vinden dat deze groep maar slecht integreert en zeggen dat ze manieren hebben als Arabieren en dat is geen compliment hier. Daarnaast leven hier ook veel Oekraïners, die stelselmatig worden uitgescholden voor Russen. Netanya is bekend als 55+ badplaats, maar dat was vandaag op het strand niet te merken. De meeste jongelui prefereren Tel Aviv als badplaats en uitgaansstad. Het gebak van Netanya is ook wereldberoemd in Israël en je ziet daarom ook veel lunchrooms en banketwinkels. Tussen de middag zitten de terrassen vol met mensen die eten, de krant lezen of lekker bijpraten, daarin is de Franse invloed ook zeker aanwezig.

Opmerkelijk genoeg zie je weinig honden op straat. Misschien dat dit te maken heeft met de Joodse geboden? Maar dit gemis wordt ruimschoots goedgemaakt door het aantal katten op straat. Toen we aan het eind van de middag weer naar huis liepen, zagen we een groep van maar liefs 22 katten lekker in de zon liggen op de boulevard. volgens ons waren het smulpapen, want ze lagen in de buurt van een goed restaurant waarschijnlijk te wachten op wat etensrestjes..........;-)

Na deze uitputtende dag gingen we lekker douchen en aten we spaghetti met mais-paprika-salade. Daarna maakten we plannen voor de volgende dag en stippelden alvast de route uit.

Lehitraho!

• 07 Mei 2015 - 14:30

Marlies:

Heerlijk een dagje rust dat kunnen jullie met zo'n druk programma best wel gebruiken. Geniet nog maar lekker en doe rustig aan want jullie moeten dit weekend niet doodop aankomen maar eerder wat uitgerust zeg maar.
    Zaterdag komen jullie thuis he? Worden jullie gehaald? Anders wil ik wel komen met de Corsa.

Blessings,
    Marlies