De laatste vakantiedag - Reisverslag uit Netanya, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu De laatste vakantiedag - Reisverslag uit Netanya, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

De laatste vakantiedag

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

08 Mei 2015 | Israel, Netanya

Vanmorgen gingen we in Netanya op pad om nog wat souvenirs te kopen, ansichtkaarten op de bus te doen en geld te pinnen. Daarna gingen we lunchen in ons appartement en maakten ons gereed voor een middagje strand. Voor heel veel Israëliërs was het weekend begonnen en dat was goed te merken op het strand. Heel veel groepen jongeren die samen het strand 'onveilig' maakten, maar wel op een plezierige manier. De Sabbath begint officieel op vrijdagavond, maar de meeste winkels, kantoren en restaurants sluiten al na 15:00 uur. De voorbereiding van de Sabbath vergt enige tijd, omdat de Joden dan al het eten koken voor de gehele zaterdag. Daarom gaan de meeste Joden vanaf 17:00 uur beginnen met alle voorbereidingen. De meeste mensen zijn ook op vrijdag vrij, al verschilt dat wel per streek. Als er veel moslims in de streek wonen, zijn op vrijdag alle winkels en restaurants gesloten. In de christelijke wijken is zondag de rustdag net als bij ons. De scholen houden ook rekening met de overheersende godsdienstige gebruiken. Voor ons was het wel een raar gezicht toen we rond het middaguur zagen dat nog bijna alles open was, terwijl we om half zes uur constateerden dat bijna alle winkels gesloten waren. Wij genoten van een middag aan zee en van alle drukte rondom ons. Daarna gingen we terug naar huis, namen een verkwikkende douche en gingen uit eten in de stad. Vandaag is onze laatste echte vakantiedag, want morgenvroeg gaan we inpakken en daarna vertrekken we naar Tel Aviv om onze huurauto in te leveren en terug te vliegen naar huis. Het zit er helaas weer bijna op!

• 09 Mei 2015 - 09:48

Marlies:

Hey B&J,

Dat ziet er lekker uit. Vandaag zaterdag dus druk met inpakken en de terugreis. Wij wensen jullie een veilige en voorspoedige terugreis waarbij het vliegtuig op de normale wijze de lucht in en uit gaat. Blessings H&M.