Cultuur snuiven - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Cultuur snuiven - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Cultuur snuiven

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

01 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Woensdag 30 april begonnen we met een rondje boodschappen doen bij Fruit & Veg en Checkers. Vooral Fruit & Veg is een leuke winkel. Het is, zo als de naam al doet vermoeden, een AGF-zaak met een brede uitstalling alsof het een markt betreft. Naast de bij ons gebruikelijke appels en aardappelen liggen er natuurlijk ook mango’s, papaja’s, pompoenen, zoete aardappels en allerlei andere groenten en fruit. Wat dat betreft is de Kaap natuurlijk een paradijs op aarde. Daarnaast hebben ze een groot assortiment geperste sappen, delicatessen, gedroogde fruitstukjes, jamsoorten (wat te denken van kumquatjam of paprikajam?) allerlei soorten noten en zelfs kaas. Checkers is een gewone supermarkt, maar dan met een uitgebreid assortiment non-food artikelen en een complete wijnhandel.

Het centrum van Kaapstad was de volgende bestemming. We parkeerden onze auto bij het Central Station en wandelden daarna door de oude stad met aansprekende straatnamen als waalstraat, dorpsstraat, kasteelstraat en langstraat. Meestal staat er op de bordjes ook de Engelse benaming. De straatnamen dateren nog uit de tijd dat Kaapstad onder Nederlands bestuur stond. We liepen door het centrum waar nog enkele karakteristieke victoriaanse gebouwen staan met sierlijke smeedijzeren balkonhekken. Ook Old Slave Lodge (nu een museum) het Gerechtshof, the Old Town House en St Georgs Cathedral zijn mooie gebouwen in de stad. The African Market aan de Greenmarket Square is een markt met vooral veel, heel veel houtsnijwerk, kettingen, fel gekleurde kledingstukken en meer van dergelijke snuisterijen. Na het centrum liepen we naar Bo-Kaap, de Maleise wijk van Kaapstad. De oorspronkelijke ‘Maleiers’ werden vanaf 1658 door de VOC naar de Kaap gebracht. Het waren voornamelijk moslims uit Sri Lanka, Indonesië en India. De buurt kenmerkt zich door smalle straatjes met ‘kinderkopjes’ en dichtopeengepakte huizen met kleurige voorgevels. Prachtige paarse, groene, gele en blauwe kleuren dwars door elkaar heen en toch een geheel. We wandelden wat door de buurt, daalden toen af naar de Long Street om koffie te drinken en gingen toen door naar het Central Station. We passeerden Trafalgar Place met de dagelijkse bloemverkopers en maakten een paar foto’s van de bloeiende Protea’s (suikerbossie) de nationale bloem van Zuid-Afrika.

Op het Central Station valt op dat er nog steeds een soort rassenscheiding is in het land, al is de Apartheid dan al jaren geleden afgeschaft. De zwarte inwoners van het land verplaatsen zich voornamelijk te voet, per taxibus of per trein. De blanke inwoners vervoeren zich bij voorkeur per auto. Overigens is er nog een in het oog springend verschil. In de meeste restaurants is de overgrote meerderheid van de klanten blank en de overgrote meerderheid van de bediening zwart. Dezelfde verdeling gaat op voor de bezoekers en degene die werken in de shopping malls en voor de verhouding werknemer-werkgever. De meeste eigenaren van winkels en restaurants zijn blank, de meeste werknemers zwart. Om de zaak een beetje recht te trekken heeft Zuid-Afrika tegenwoordig de wet op de regstellende aktie, wat betekent dat een bedrijf bij een vacature de voorkeur moet geven aan een zwarte of gekleurde kandidaat, zelfs als die minder gekwalificeerd is dan een blanke kandidaat.

Als afsluiting gingen we vervolgens per auto naar Canal Walk, volgens enkele Zuid-Afrikanen de grootste shopping mall van het zuidelijk halfrond. Een verzameling van meer dan 400 winkels, restaurants, uitgaansgelegenheden en meer. We wandelden door het kolossale centrum, deden wat inkopen en eindigden bij de zogenaamde Food Court, een immens groot plein met in het midden 4 niveaus met allemaal tafeltjes. Rondom allemaal verschillende fastfood restaurants, zoals Nandoos, KFC, Macdonalds, Subways, enz, enz. Daarboven een wirwar van gekleurde reclameborden afgewisseld met grote TV schermen met sport, nieuws en kinderprogramma’s. We bestelden Fish & Chips & Calamari bij Calamari King en genoten van alle drukte om ons heen. Daarna werd het echt tijd om terug te gaan. Een dagje cultuursnuiven met allerlei verschillende ingrediënten……….;-)

• 02 Mei 2008 - 08:47

Nel Suk:

Hallo luitjes, wat is dit geweldig om zo een klein beetje met jullie op vakantie te zijn zeg.Heel leuk om steeds de verslagen te lezen en ook nog leerzaam ook.En wat ik begrijp zijn er genoeg winkels.En hebben jullie nog aan de BINGO gedacht,wat ik hoor ook voor anderen.Nou jonge lui nog heel veel plezier,en op naar de volgende verhalen en foto's geniet want dit zijn geen alledaagse reisjes, en is niet voor iedereen weggelegd.Knuffel Nel en Fam.