Caesarea National Park - Reisverslag uit Qesarya, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Caesarea National Park - Reisverslag uit Qesarya, Israel van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Caesarea National Park

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

04 Mei 2015 | Israel, Qesarya

De apostel Paulus is nauw verbonden met de stad Caesarea aan de kust van Israël. Hij kwam aan land in de haven en reisde vandaar naar Jeruzalem (Handelingen 20). Even later wordt hij naar Caesarea gebracht naar stadhouder Felix omdat de Joodse leiders een aanslag op hem beraamden. Deze havenstad is door Herodus de Grote gebouwd in de tijd voordat Jezus geboren werd. Eind 13e eeuw werd de stad verwoest en verdween hij onder het zand. Rond 1940 begon men met de opgravingen en daarbij werden de fundamenten van de complete stad weer zichtbaar. Het geheel is nu een Nationaal Park geworden en geopend voor het publiek. De stad bestaat uit een Romeins gedeelte, gebouwd door Herodus en een Kruisvaardersburcht. Naast het park ligt ook nog een Romeins aquaduct. We waren om 12:00 uur ter plekke, omdat we eerst nog wat inkopen hadden gedaan in Netanya. We begonnen met een korte videopresentatie over de geschiedenis van Caesarea en liepen daarna naar de meest zuidelijke kant van het park waar het paleis van Herodus en het Romeinse theater zijn gelegen. Van het paleis zijn alleen de fundamenten nog over, die nu geconserveerd zijn. Het lag direct aan zee en aan de haven, dus het had een geweldig uitzicht. De haven is nu gedeeltelijk onder water verdwenen, wat weer een geweldige uitdaging is voor onderwater-archeologen. Een inscriptie die hier gevonden is, toont aan dat het inderdaad een paleis van Herodus is geweest. Daarna bekeken we het Theater. Dit gebouw kon 4.000 toeschouwers herbergen, is gedeeltelijk bewaard gebleven en is nu weer hersteld in zijn functie. We konden even op het toneel staan en ook bovenin bij de bovenste rij stenen 'stoelen'. Daarna wandelden we langs het Amfitheater van Herodus, waar allerlei sporten en spelen werden gehouden, waaronder wagenrennen en gladiatoren-gevechten. Ook gevechten met wilde dieren kwamen hier voor. Het volgend gedeelte betrof een badhuis en een gedeelte van de Romeinse stad. Hier troffen we prachtige verschillende mozaïeken aan in allerlei motieven.

Daarna gingen we naar het complex uit de kruisvaarderstijd. Deze herstelden de Romeinse haven en gebruikten hem als aanvoerhaven voor goederen en soldaten. Ook werd er een muur met een diepe geul en een poorthuis om de burcht aangebracht, die nog intact gebleven zijn. We bekeken ook deze gebouwen en leerden dat er in de tijd van Paulus een christelijke kerk en een bibliotheek op deze plaats waren gevestigd. Ook Cornelius kwam uit Caesarea (Handelingen 10). In dit gedeelte van het park zijn allerlei winkels en restaurants gevestigd, terwijl er ook een groot strandgedeelte is met allerlei voorzieningen voor kinderen. We kwamen dan ook weer schoolreisjes tegen en zo nu en dan een buslading toeristen. We liepen ook door dit gedeelte heen en maakten een paar foto's. Ook kwamen we een bruidspaar tegen dat bruidsfoto's aan het schieten was in het complex. Ook de haven vereerden we met een bezoek en gingen toen naar het hoogste gebouw, waar een film werd getoond over hoe de stad er in de tijden heeft uitgezien, met allerlei 'artist impressions'. Daarna dronken we een icecoffee op het terras met uitzicht op zee en wandelden terug naar de uitgang.

Buiten het park bevinden zich de resten van aquaducten die door Herodus werden aangelegd. Ze voerden water naar de stad over een afstand van ongeveer 17 kilometer. Het gedeelte vlak bij het park is helemaal verdwenen, maar er blijven nog genoeg stukken over om te bewonderen. Het aquaduct wat wij bekeken, werd gedragen door bogen, wat een prachtig gezicht was. De stenen waren erg verweerd door de invloed van wind, zand en zee. Het aquaduct lag vlak bij de zee, dus we maakten een strandwandeling langs het aquaduct en wandelden langs de andere zijde terug. Bij het begin maakten we nog even een praatje met een groep Israëliërs die een uitje hadden van het werk. Ze waren van een bouwbedrijf en trakteerden ons op een 'echte Israelische vrucht' Deze vrucht is eivormig en oranje van kleur en heeft grote pitten. De smaak is friszurig als een abrikoos. Ze noemen deze vrucht 'Chesek'. In de rest van de tropische wereld wordt hij 'Loquat' genoemd. Toen was het genoeg voor vandaag en gingen we om 16:00 uur terug naar Netanya. Rond etenstijd haalden we wat 'street food' (shoarmavlees met groenten, hummus en friet in een soort pannenkoek, opgerold als een Turkse pizza) en aten dat thuis op. Daarna was het tijd om lekker uit te rusten................;-)

• 04 Mei 2015 - 21:22

Jannie:

Hebben jullie al een broodje falafel gegeten?
    Wij zagen vanmorgen op tv beelden van de onlusten in Tel Aviv en de aanleiding daartoe. Vanavond nog wat uitgebreider en Netanyahu samen met de ethiopische militair. Geeft een vreemd gevoel, dit soort discriminatie in Israel..
    Hier staat de avond in het teken van de dodenherdenking, morgen gaan we de vrijheid vieren! Ze voorspellen veel regen, maar wie weet, hebben ze het mis en krijgen we net zo'n zonnige dag als vandaag...
    Fijne vakantie verder, geniet ervan :)
    groetjes, Ben en Jannie