Naar het Yellowstone Park - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Naar het Yellowstone Park - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Naar het Yellowstone Park

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

25 Juli 2019 | Verenigde Staten, West Yellowstone

De rit van Cody door het Absaroka-gebergte naar Yellowstone wordt beschreven als buitengewoon mooi. Wij reden om 9:00 uur weg van onze ranch om via deze weg (90 km) naar de oostelijke ingang van het park te rijden. Het eerste dat we tegenkwamen was de Buffalo Bill Dam in de Shoshone River en enkele tunneltjes daarvoor. Bij de tunneltjes waren enkele bergbeklimmers hun vaardigheden aan het oefenen. Daarna zagen we bij de stuwdam een mooi stuwmeer met op de achtergrond de bergen. We reden opnieuw door panoramische uitzichten op de bergen en zo nu en dan een smal dal met hoge bergen als achtergronddecor. Deze bergen bestaan uit vulkanisch gesteente en dat is goed te zien aan de hoge pilaren en de structuur; ruige bruine bergen met weinig of geen begroeiing. Om 10:30 uur reden we het Yellowstone Park binnen via de oostelijke ingang. Natuurlijk moesten we, net als iedereen, foto’s maken bij het grote bord bij de ingang. Dit park is het oudste Nationale Park van Amerika (1872) en ligt in de Rocky Mountains. Het centrum van dit park is eigenlijke een mega-vulkaan (caldeira) die behoorlijke seismische activiteit vertoont. Deze slapende reus kan op elke moment wakker worden, maar wanneer, dat is natuurlijk de vraag. Die activiteit kenmerkt zich door een groot aantal thermische fenomenen, zoals geisers, warmwaterbronnen, fumarolen (stoom- of gasopening in de aardkorst) en modderpoelen. Naast deze thermische bronnen staat het park ook bekend om zijn prachtige natuur, watervallen en fauna. Wat meteen opviel toen we het park binnenreden waren de massale dode bomen in het park. In 1988 was er een enorme brand in het park, waardoor bijna 36% van het park in vlammen opging. Men heeft de dode bomen gewoon laten staan en dat geeft toch een raar effect. Inmiddels zijn er weer nieuwe bomen en struiken gaan groeien tussen de dode bomen, maar het blijft een vreemd gezicht.

We reden over de Sylvan Pass (2600 m) en langs enkele hoge pieken van de bergen en stopten bij het uitzichtspunt over het Yellowstone Lake. Dit is het grootste meer van het park en is maximaal 130 m diep. Op de bodem bevinden zich dezelfde thermische activiteiten als op het land. Bij Steamboat Point zagen we onze eerste ‘stoomwolken’ uit de aarde komen. Deze wolken bevatten zwavelwaterstof dat naar rotte eieren ruikt. Daarna werd de weg slecht en moesten we lange tijd in de file staan wegens wegwerkzaamheden. We besloten bij Fishing Bridge het bezoekerscentrum en de tegenovergelegen winkel te bezoeken. We dronken hier koffie, informeerden naar een tijdschema voor de geisers en maakten nog wat foto’s bij het meer.
Daarna sloegen we rechtsaf richting Canyon Village en reden langs de Yellowstone River. Zo nu en dan zagen we vissers tot hun middel in het water staan om op forel te vissen. Bij Hayden Valley zagen we enkele bizons op de vlakte grazen of in het zand liggen. Hier geen grote kuddes, maar zo nu en dan een dier. Bij de volgende grote parkeerplaats zagen we onze volgende thermische bronnen. Enkele borrelende waterpartijen waar gassen naar boven kwamen en een soort grot waar stoom uitkwam (Dragons Mouth Spring). Een eindje verder zagen we een kale vlakte waar een bizon bij een stoomgat lag (Sulphur Caldron). Vlak voor Canyon Village zagen we de bordjes die aangaven dat we bij de watervallen kwamen. We namen de South Rim Drive en stopten bij Uncle Tom’s Trail om de Upper Falls te bekijken. Na onze ervaringen bij de Niagara Falls leek dit een kleine waterval, maar deze lag veel mooier in de natuur. We maakten enkele foto’s en reden toen naar de Lower Falls. Het parkeerterrein bij dit punt was echter zo druk, dat we besloten om terug te rijden en naar ons motel te gaan. We hebben tenslotte nog gelegenheid om op een ander moment deze watervallen te bekijken. Onderweg werden we verrast door enkele Wapiti-herten (Elk) die tussen de bomen stonden te grazen. Ze veroorzaakten meteen aan 2 kanten van de weg files. Het was toch nog 1,5 uur rijden naar West-Yellowstone, een stadje aan de westelijke ingang van het park, dat helemaal ingesteld is op het toerisme. Er staan hier allemaal motels, restaurants, benzinestations en natuurlijk niet te vergeten de souvenirwinkels. Om 16:45 kwamen we hier aan, checkten in, pakten uit en zochten iets te eten. Morgen gaan we de grote geisers bezoeken.