In de stad van Buffalo Bill - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu In de stad van Buffalo Bill - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

In de stad van Buffalo Bill

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

24 Juli 2019 | Verenigde Staten, Cody

We stonden vanmorgen een beetje later op en kwamen tot de ontdekking dat er geen waterdruk was. Navraag leerde ons dat de hele Ranch geen water had omdat er een schakelaar doorgebrand was. Het wachten was op de elektromonteur om de zaak te repareren. We rommelden wat aan in ons huisje en rusten lekker uit. Rond 11:00 uur was de waterdruk weer terug en konden we douchen. Daarna gingen we lekker lunchen en rond 12;30 uur gingen we Cody verkennen. Aan dit stadje en zijn stichter, zit een hele geschiedenis. William Cody, beter bekend als Buffalo Bill stichtte het stadje eind 1800. Buffalo Bill was een kleurrijk persoon, hij had vele baantjes van bizonjager, ruiter bij de pony-express, goudzoeker, gids, soldaat en stierenvanger. Hij maakte het wilde westen legendarisch door rond te trekken met zijn Wild West Show. In deze show traden allerlei figuren op zoals indianen, cowboys, vrouwelijke scherpschutters, kortom een heel circus. In 1887 trad hij zelfs op in Londen en later maakte hij een tour door Europa.

Wij informeerden eerst bij de tourist information naar tickets voor de rodeo-show van vanavond en de plaats van het straattheater. De tickets konden gewoon bij de kassa van de show gekocht worden en het straat theater zou om 18:00 uur beginnen voor het Irma hotel. We gingen eerst inkopen doen bij de Walmart voor onze reis naar het Yellowstone park en brachten dit eerst naar ons huisje. Het volgende programmapunt was het openluchtmuseum van Cody. In dit museum zijn een 20-tal huisjes, voornamelijk uit Wyoming bij elkaar gebracht, wat een mooi overzicht gaf van de werkzaamheden van de eerste pioniers en kolonisten. Zo zagen we een schooltje, een aantal smederijen, postkantoor, trapperhuisje (pelsjager) en heel veel oude karren. De huisjes waren chronologisch geplaatst, zodat we eerst de oudste te zien kregen en daarna de jongste versies. Het viel op dat de inrichting steeds beter en luxer werd. Er verscheen een fornuis, glazen voorwerpen, foto’s en luxe gebruiksvoorwerpen. Ook was er een kleine begraafplaats en een saloon. Jammer dat er geen werkzaamheden in de werkplaatsen plaatsvonden, zoals je in soortelijke openluchtmusea tegenwoordig ziet.

Na deze historische activiteit tankten we de auto af en haalden we 2 grote bekers koffie. We liepen een rondje door de hoofdstraat waar het erg gezellig was met souvenir-winkeltjes, motels, eetgelegenheden en cafe’s. We kochten alvast wat souveniers voor thuis. Bij het Irma hotel was inmiddels een soort tribune opgesteld met stoeltjes, die je kon huren voor het straattheater. Het Irma hotel is ook gebouwd door Buffalo Bill en genoemd naar een van zijn dochters, trouwens. Aan de overkant was het ‘decor’ als klaargezet. Een saloon, een bank en een gevangenis, de perfecte ingrediënten voor een Western. Om 18:00 uur begon ‘Buffalo Bill’ met een soort reclamespeech over alle sponsors. We werden allemaal verzocht om op te staan en het volkslied mee te zingen. Daarna werden de acteurs voorgesteld; de meest beruchte boeven van het wilde westen en natuurlijk een paar saloon-girls, een sheriff en een deputy. Het verhaal bevatte een kaartspel in de saloon, natuurlijk een bankoverval en een optreden van de sheriff, waarbij geschoten werd en de boeven in de nor terechtkwamen. Na een spectaculaire ontsnapping vond er een flink vuurgevecht plaats en op het eind lagen alle boeven dood op de grond. Je verzint het niet.

Na dit drama gingen wij op zoek naar een pizza en gingen daarna direct door naar de arena waar de rodeo-show gegeven zou worden. Deze arena bestond uit een grote zandbak met 2 enorme tribunes aan de rand van het stadje. Daaromheen een groot parkeerterrein. Om 20:00 uur begon deze show met een gebed en het volkslied. Daarna draafden meisjes op paarden door de arena met de vlaggen van de sponsors. De ‘speaker’ gaf daarbij allerlei commentaar. De show bestond uit een aantal gedeeltes, waaronder een rodeo op jonge paarden (minstens 8 seconden blijven zitten) het met een lasso vangen van jonge stieren (door cowboys en cowgirls, waarbij de boys het beduidend beter deden dan de girls) een aandachtsronde met figuurrijden voor de strijd tegen borstkanker en daarna opnieuw een rodeo op paarden. Alle kinderen mochten op een gegeven moment in de arena komen voor het onderdeel sjerp-pakken-van-een-hardlopend-stiertje. Hierbij liepen 2 jonge stieren door de arena met achter op hun rug een soort sjerp. De kinderen moesten nu proberen om deze sjerp te pakken te krijgen en dat was niet gemakkelijk. Uiteindelijk lukte dit 2 jongens toch en werden zij beloond met een aantal prijsjes. Een ander onderdeel was een ‘barrel ride’ waarbij cowgirls zo snel mogelijk een ronde door de arena moesten maken en daarbij rond drie tonnen moesten rijden. Het laatste onderdeel was de ‘bull rodeo’ een rodeo op stieren, het meest gevaarlijke onderdeel. De cowboy moet ook hierbij tenminste 8 seconden op de stier blijven zitten, maar zelfs dat lukte in de meeste gevallen niet. Sommige cowboys zullen wel niet zo gemakkelijk zitten morgen....... Om 22:00 uur was de show afgelopen en gingen wij naar huis. Morgen op weg naar het Yellowstone park.

• 26 Juli 2019 - 19:13

Elizabeth:

Dat aftanken lijkt me steeds spannend, doen ze er nooit moeilijk over?
    Het is een vertrouwens zaak, denk ik.