Sequoia NP - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Sequoia NP - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Sequoia NP

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

12 Juli 2013 | Verenigde Staten, Visalia

Om 8:30 uur gingen we vanmorgen tanken en water en koffie kopen. Daarna reden we richting de Sierra Nevada om het laatste nationale park te bezoeken, het Sequoia NP. De zon stond al weer hoog aan de hemel te branden en het zicht was iets beter dan gisteren. We reden ongeveer 1 uur en 15 minuten naar de ingang van het park en begonnen vandaag met het rijden door het Redwood Mountain Grove, het grootste bos met giant sequoia's, maar wel een beetje ontoegankelijk. We moesten van de asfaltweg af en daarna een verhard karrenspoor volgen. Langs deze route stonden verschillende giant sequoia's. We reden ongeveer 4 kilometer deze weg af totdat de kuilen en stenen te veel werden en wij teruggingen naar de doorgaande route. De autoroute die door het park loopt is werkelijk fantastisch mooi. Het park staat vol met naaldbomen van verschillende grootte. we reden de route naar het zuiden en stopten bij de verschillende uitzichtpunten en prachtige weiden. Daarna gingen we picknicken met uitzicht op een soort moeras waar het te nat is voor bomen. De General Sherman Tree was ons volgende doel. Dit is echt de grootste boom ter wereld. Hij is met 84 meter niet de hoogste (115 m), maar zeker de dikste. De stam heeft een doorsnede van 9 meter en de boom bevat ongeveer 1500 m3 hout. Dit is voldoende om ongeveer 85 eengezinswoningen van te bouwen. Een bovenste tak is 2 meter dik en 24 meter lang. Omdat de belangstelling overweldigend is, heeft men een apart parkeerterrein aangelegd en worden de bezoekers met een shuttlebus naar de boom gebracht. Wij liepen vanaf de parkeerplaats naar het gedeelte waar de boom staat en maakten onderweg wat foto's. Om ons heen hoorden we allerlei andere vreemde talen, het leek wel Pinksteren.......;-) Bij de boom is een apart parkje aangelegd met een schijf hout (doorsnede) van een sequoia, een tunnel in een omgevallen boom en allerlei informatieborden en gemakkelijke looppaden. We maakten wat foto's en gingen daarna met de shuttlebus terug naar het parkeerterrein. Het Giant Forest Museum was onze volgende stop en daar was een tentoonstelling over de historie van de parken, wetenswaardigheden over de sequoia's en natuurlijk allerlei souvenirs. Daarna gingen we op zoek naar de 'tunnel log' en de 'auto log'. De eerste omgevallen boom heeft een tunnel waar je met de auto doorheen kunt rijden (zie foto) en de tweede is een omgevallen boom waar in de loop der tijden allerlei auto's bovenop hebben gestaan. Zo is er op internet een mooie foto te zien met een T-ford bovenop de boom. Wij hebben deze laatste vorm maar niet uitgeprobeerd......... Onze laatste stop in het park was de Moro Rock. Dit is een granieten monoliet van 2042 m hoogte die je via een steil uitgehakt pad kunt beklimmen. Omdat de omgeving al bijna 1000 meter hoog is hoef je eigenlijk 'maar' 1000 meter te stijgen. Wij gingen deze uitdaging natuurlijk aan en vanaf de top hadden we een geweldig uitzicht op de omgeving. Na de afdaling reden we via de zuidelijke uitgang richting Visalia. De weg was bochtig en steil, zoals een passentocht in Zwitserland. We reden de bergen weer uit en kwamen in het dal waar een goede irrigatie zorgt voor een rijke oogst. De temperatuur was inmiddels weer gestegen tot 38 graden in de laagvlakte. We kwamen rond 18:00 uur aan bij ons hotel in Visalia en namen een korte douche om even op te frissen. Daarna gingen we eten bij Home Town Buffet, een soort 'all you can eat' restaurant met veel vlees, salades en lekkere toetjes, kortom teveel om op te noemen (en te eten). Daarna gingen we terug naar ons hotel en ploften uitgeteld op bed.