Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Hervey Bay

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

31 Juli 2017 | Australië, Hervey Bay

We werden vanmorgen wakker in een subtropisch klimaat en dat was vooral te merken aan het geluid van de vogels. Ons resort heeft een prijs gekregen voor de parkachtige inrichting met veel bomen en struiken en dat vinden de vogels kennelijk ook fijn. Vandaag hadden we bestempeld als rustdag, na de vele reisdagen die we gehad hebben. We stonden dus wat later op, ontbeten, reserveerden excursies voor morgen en overmorgen, deden de was, plonsden in het zwembad en lunchten lekker in de zon. Het weer was geweldig, zeker na al die koude dagen in het zuiden. De zon scheen volop en er waaide een matig windje. Na de lunch huurden we fietsen en fietsten we over de Esplanade langs de oceaan. Het fiets- en voetpad was prachtig aangelegd in een groene zoom langs de kust. Zodoende hadden we minder last van de zon. Aan de Esplanade waren veel winkels, restaurants, campings en vooral veel resorts en vakantiehuizen gevestigd. Het is nu laagseizoen, maar omdat het Walvisseizoen is begonnen is het ook niet echt rustig. We stopten zo nu en dan om van de omgeving te genieten of foto's te maken. Deze streek wordt vooral door pensionado's gebruikt om te overwinteren, dus zagen we veel oudere mensen die aan het vissen, wandelen of fietsen waren. We reden via Scarness, Torquay naar Urangan, kleine dorpjes die nu deel uitmaken van Hervey Bay. Bij Urangan parkeerden we onze fietsen bij de beroemde pier. Deze was ooit 1124 meter lang en precies 100 jaar geleden aangelegd. Hij werd in de eerste plaats gebruikt om hout, suiker en kolen te verschepen, afkomstig uit het achterland. Daarna werd hij door Caltex gebruikt om olie te verschepen tot 1985. Daarna raakte de pier in verval en werd opdracht gegeven om hem af te breken. Dankzij inzamelingsacties van de inwoners van Hervey Bay werd 880 meter van de pier behouden en gerestaureerd. Nu is het een prachtige wandelpier en wordt hij intensief gebruikt door vissers. We wandelden de gehele pier op en af en maakten foto's van de pelikanen die op een visje zaten te wachten, die hen werd toegeworpen door een van de vele vissers. De gehele pier afwandelen duurde iets meer dan 10 minuten en we hadden een prachtig uitzicht op de baai en de stranden. Daarna fietsten we de gehele weg terug naar het centrum en deden inkopen bij de Woolworth's voor het avondeten. Het was lekker om nu zelf weer te kunnen koken. Na het eten en de afwas maakten we alles gereed voor de volgende dag. We gaan morgen een excursie doen naar Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld en beroemd om de vele heldere meren en het prachtige regenwoud. Om 7.00 uur worden we opgehaald bij de ingang van ons resort.