Santa Barbara - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Santa Barbara - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Santa Barbara

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

15 Juli 2013 | Verenigde Staten, Los Angeles

Om 9:15 stonden we al bij de ingang van Santa Barbara Mission, de missiepost die de Spanjaarden in 1786 stichtten. Dit is een van de 21 missieposten die langs de kust van Californië zijn gesticht, telkens 30 km uit elkaar aan El Caminio de Real (de koninklijke weg). Het doel van deze missieposten was om de Indianen te bekeren en hen vaardigheden bij te brengen zoals houtbewerken, pottenbakken en andere ambachten. We liepen de aangegeven route door de missiepost die bestond uit een kerk, een museum, kloostergangen, binnentuinen en een zuilengang aan de voorzijde. De binnentuinen waren prachtig, met allerlei bloemen en palmen. De kerk was eenvoudig en toch sfeervol. Het gebouw is twee keer door een aardbeving verwoest en weer opgebouwd. In 1953 is de gevel helemaal opnieuw gebouwd. Nadat we genoeg hadden gezien, parkeerden we de auto voor het gerechtsgebouw (County Courthouse) en bezichtigden dit gebouw en de bijbehorende toren. Het is versierd met prachtig Tunesisch tegelwerk en allerlei fresco's die de geschiedenis van Californië uitbeelden. Bovenop de toren hadden we een prachtig uitzicht over Santa Barbara en de bergen. We liepen daarna door het centrum van de stad, dat na de aardbeving in 1925 helemaal opnieuw is opgebouwd in een mediterrane stijl. Het Presidio was de laatste bezienswaardigheid die we bekeken. Dit was een fort vanwaar het Spaanse leger de streek onder controle hield. Jammergenoeg is er een weg dwars door het Presidio gemaakt, zodat het geen eenheid meer is. We vonden het inmiddels tijd voor iets te eten en daarom reden we naar het beroemde strand van Santa Barbara en picknickten daar aan de boulevard. Veel mensen waren aan het sporten, aan het zonnen of de hond aan het uitlaten. We liepen ook nog even over de oude houten pier en daarna was het jammergenoeg tijd om te vertrekken.
We reden via de 101 naar Los Angeles om het California Science Center te bezoeken. Dit is een actief doe-museum waar jongeren allerlei fundamentele wetenschappelijke onderwerpen spelenderwijs worden bijgebracht. Het zit op het Exposition Park, waar enkele andere musea, een Imax theater en het olympisch stadion bij elkaar staan. De belangrijkste attractie van dit moment is echter de Endeavour, een spaceshuttle die hier tentoongesteld is nu de NASA gestopt is met het programma. Er stond gelukkig geen lange rij en we werden eerst door allerlei andere attracties gevoerd, die op de een of andere manier iets met de spaceshuttle te maken hadden. Zo waren de banden te bewonderen, de laatste reis van de Endeavour naar dit museum, enkele ruimte-simulators en uiteindelijk de echte Endeavour in een enorme hal. We konden er onderdoor lopen en de afmetingen en materialen bekijken. De hele onderkant is een soort tefal-koekenpan, waaruit het hitteschild bestaat. Ook had men een 'motor' tentoongesteld en een 'spacehab' een module voor het Internationale ruimtestation ISS, die vervoerd kon worden door de spaceshuttles. Aan de wanden was informatie te lezen over alle ruimte vluchten die met de spaceshuttles zijn gemaakt. We bekeken alles en maakten toen nog een korte ronde door de afdeling 'Space' van het museum. Hier was allerlei informatie over ruimtesondes die naar verre planeten zijn gestuurd, maar ook over de geschiedenis van de ruimtereizen, zoals de Apollo-vluchten. Om 17:00 uur ging het museum helaas dicht en gingen wij op zoek naar ons hotel. Daar pakten wij onze koffers gedeeltelijk uit omdat we hier 3 nachten blijven. Daarna op zoek naar iets te eten, maar dat is in dit land geen enkel probleem......;-)