Crystal Cathedral - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu Crystal Cathedral - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Bert Visscher - WaarBenJij.nu

Crystal Cathedral

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

17 Juli 2013 | Verenigde Staten, Los Angeles

Vandaag hadden we een slow start en vertrokken om 10:00 uur richting Garden Grove, dichtbij Anaheim, waar de Crystal Cathedral staat. Deze kerk is beroemd vanwege de uitzendingen van Hour of Power, die ook in Nederland worden uitgezonden. Het verkeer was weer erg druk. Los Angeles is een grote metropool met een uitgebreid wegennet van 8 of 10 baans wegen. Desondanks is het er altijd erg druk. Op sommige snelwegen is er zelfs een carpoolbaan voor auto's met twee of meer inzittenden. Amerikanen hebben de naam erg vriendelijk te zijn in het verkeer, maar dat is hier wel anders. Als je in wilt voegen geven ze je geen enkele ruimte en moet je echt de ruimte pakken. We kwamen aan in Garden Grove en bekeken eerst de Crystal Cathedral van buiten en daarna van binnen. Het is echt een immens gebouw opgebouwd uit een netwerk van stalen spanten met ramen van verzilverd glas. De kerk kan een aardbeving van 8.0 op de schaal van richter weerstaan en is ook orkaanbestendig. De Cathedral is in 1980 voltooid en kreeg in 1995 een aparte toren van gepolijst roestvrijstaal. Eigenlijk staan er verschillende gebouwen op het terrein, die allemaal onderdeel uitmaakten van Crystal Cathedral Ministries, maar onlangs zijn overgenomen door het bisdom Orange van de katholieke kerk. De kerk heet nu Christ Cathedral en wordt binnenkort aan de binnenkant grondig gerenoveerd. We maakten een paar foto's en spraken met de hostess van het bisdom die bezoekers informatie geeft over de veranderingen. De Hour of Power diensten worden na de zomer uitgezonden vanuit een nieuwe kerk die de naam Shepherd's Grove heeft gekregen en die een eindje verderop in dezelfde straat zit. Ook bekeken we de oude kerk die naast de crystal Cathedral op het terrein staat en waaruit Dr. Robert Schuller jarenlang zowel de bezoekers binnen het gebouw, als de bezoekers die vanuit hun geparkeerde auto luisterden, toesprak. Dit gebouw werd nu gerenoveerd. Jellie ging nog even naar het toilet en de hostess van het bisdom vertelde dat dit werkelijk een 1 miljoen dollar toiletgebouw was. Een van de leden van de Crystal Cathedral heeft vroeger 1 miljoen dollar gegeven om het damestoilet te laten bouwen. Het zag er binnen werkelijk verbluffend luxe uit (zie foto). Op het terrein zijn allerlei prachtige beelden en sculpturen te zien die een bijbels tafereel uitbeelden. Zo zie je Jozef en Maria op een ezeltje, Mozes met de stenen tafelen, Jezus als de goede herder en Job. Ook zijn paden aangelegd van tegels met bijbelteksten en de naam van de gulle gever erop. De toren van hoop bevat kantoren en was helaas niet te bezichtigen. Daarna bekeken we het Welcome Center, waar allerlei spreuken van Dr. Robert Schuller en bijbelteksten op de muren stonden. Ook was hier een tentoonstelling over het werk van de bediening gedurende 35 jaar. Daarna liepen we terug naar de auto en gingen we picknicken met zicht op de Cathedral. We reden nog even de weg af naar de nieuwe kerk, Shepherd's Grove van Bobby Schuller en vroegen Bobby, die toevallig buiten zat te lunchen, of we even in de kerk mochten kijken. Dat mocht en we maakten wat foto's van de binnenkant. Deze kerk is een stuk kleiner dan de Crystal Cathedral, maar toch ruim opgezet en licht met een mooi groot gebrandschilderd glazen raam in het dak.
Hierna gingen we terug naar Los Angeles en reden naar het Griffith Park. Dit is een prachtig park boven op een van de heuvels. Op de top staat het Griffith Observatory. Dit is een sterrenwacht met enkele telescopen die de ruimte verkennen en in het gebouw zijn allerlei exposities over het zonnestelsel en ook is er een digitaal planetarium. Hoe groot de ruimte is, is voor een mens niet meer te bevatten. Buiten in de tuin van het observatorium heb je een goed zicht op de letters 'HOLLYWOOD' die aan de overkant op een andere heuvel staan. Deze letters zijn 15 meter hoog en worden streng bewaakt, dmv camera's. Er zijn altijd lieden die iets willen uithalen met deze letters. We maakten enkele foto's en dronken nog een kopje koffie in het cafe van de sterrenwacht, die de mooie naam 'cafe at the end of the universe' draagt.
Daarna reden we naar Hollywood Boulevard en parkeerden de auto in een zijstraat. Hollywood Blvd. is een lange weg met veel winkeltjes, restaurantjes, cafe's en andere uitgaansgelegenheden. Ook zijn er talloze bedrijven die je graag een rondrit door Hollywood en Beverly Hills willen geven (voor een aanmerkelijk bedrag natuurlijk). Hier is ook de beroemde 'Walk of Fame' te vinden in het trottoir. Hierin zijn marmeren tegels gemetseld met een ster erop en de namen van meer dan 2000 beroemdheden uit de radio-, theater-, film-, televisie- of muziekwereld. Zo kwamen we bekende namen tegen als Charlie Chaplin, James Dean, Lucy Ball en Marlyn Monroe. Voor 25.000 Dollar kan elke beroemdheid, na goedkeuring van de Kamer van Koophandel, een tegel laten plaatsen. We hadden helaas geen kleingeld bij ons, anders hadden we deze kans zeker aangegrepen.........;-) In plaats daarvan liepen we over de boulevard en reden daarna nog even met de auto langs de vele gebouwen die beroemd zijn uit de wereld van glitter en glamour. Daarna reden we over de Sunset Blvd terug en was het al weer tijd om een hapje te gaan eten en naar ons hotel te gaan.